De Munro MK_1 heeft trekjes van de Land Rover Discovery I van de eerste generatie, maar lijkt meer op een militair pantservoertuig dan op een elegante 4×4. Zijn uiterlijk was duidelijk niet de grootste zorg van de ontwerpers, die er de meest veelzijdige elektrische terreinauto van het moment van wilden maken.
Lichtgewicht motor
De axiale stromingsmotor van de MK_1 bevindt zich op een centrale plaats. Het vermogen (285 of 381 pk alsook 700 Nm koppel) wordt verdeeld door een mechanische vierwielaandrijving met een tussenbak die 2 versnellingen telt, een kwestie van zich gemakkelijker te kunnen verplaatsen op moeilijk begaanbaar terrein. De batterij heeft een capaciteit van 61 of 82 kWh, goed voor een autonomie van max. 270 km heeft. Geef toe, da’s niet bijster veel. Waar de Munro wel mee uitblinkt, is dat zijn aandrijflijn slechts 40 kg weegt, wat zijn gewicht niet de kaap van 2,5 ton doet overschrijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Modderkoning
Met 130 km/u is de topsnelheid van dit Schotse voertuig matig te noemen, maar de acceleratie is wel indrukwekkend: 0 tot 100 km/u lukt in 4,9 seconden, wat hem sneller uit zijn startblokken doet schieten dan een Porsche 718 Cayman. Zijn favoriete speelterrein is echter off-road.
Om naast het asfalt te schitteren, heeft Munro de MK_1 een aanrijhoek van 84 graden gegeven, terwijl achteraan 51 graden geldt. Bovendien is hij in staat om diep door het water te waden (80 cm). Als klap op de vuurpijl is zijn interieur gemaakt van robuuste materialen en zijn de bedieningselementen ontworpen om het de inzittenden zo gemakkelijk mogelijk te maken. Er tekenen zelfs stopcontacten present om een koelbox of andere kampeeruitrusting aan te sluiten.
Wanneer te koop?
Munro zal in 2023 het startschot voor de productie van 250 eenheden geven, terwijl tegen 2024 naar verwachting 2.500 exemplaren geassembleerd zullen worden. Over de prijs wordt ook al gesproken: te beginnen bij ongeveer 58.000 euro…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be