In 1984 voegde de Porsche 911 een belangrijke overwinning toe aan zijn al ongelooflijke palmares, namelijk die van de Parijs-Dakar-rally. Een zeer straffe prestatie, want de Duitse sportwagen werd in het begin van de jaren zestig immers ontworpen om te schitteren op de weg of op het circuit, maar niet in het zand of de modder. Dat was echter zonder de getalenteerde ingenieurs van het merk gerekend, want zij hadden in de loop der jaren een vierwielaandrijvingssysteem ontwikkeld waarmee de 911 kon worden uitgerust. De rest, zoals ze zeggen, is geschiedenis.
Eerbetoon
Nu, bijna vier decennia later, heeft Porsche een echte off-road productieversie van de 911 ontwikkeld. De naam ‘Dakar’ werd natuurlijk niet toevallig gekozen. Noem het gerust een eerbetoon aan de wagen die in het midden van de jaren ‘80 met alle aandacht ging lopen, en terecht.
Advertentie – lees hieronder verder
Porsche claimt niet minder dan 10.000 km ontwikkeling op onverhard terrein, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. We vernamen ook dat onder meer het testcircuit van Château de Lastours in Zuid-Frankrijk werd gebruikt om het gedrag van de auto op een typisch rallyparcours te testen, alsook om de ophanging te verfijnen. Kilometer na kilometer werd de Porsche 911 Dakar stevig aan de tand gevoeld.
Tests over de hele wereld
Niemand minder dan tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl heeft de 911 Dakar de sporen gegeven op het uitgebreide testcircuit in Arjeplog, Zweden. Daar vormt het dikke ijs van de bevroren meren de ideale basis voor rijden op een sneeuwoppervlak – een realistischer scenario dan puur ijs.
Door het lage wrijvingscoëfficiënt op de sneeuw wordt de tractie danig op de proef gesteld, met ongetwijfeld nog wat finetuning als resultaat. En laat ons de zinderende woestijn van Dubai niet vergeten, waar de 911 Dakar elke gelegenheid heeft benut om zijn eigen niche in de markt te kunnen creëren.
Afspraak op 16 november in LA!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be