1. De eerste Ferrari was geen Ferrari
Hoewel Enzo Ferrari Alfa Romeo vaarwel had gezegd om een eigen merk op te starten, was de man nog onder contract bij die Italiaanse constructeur. Zijn eigen naam gebruiken, kon nog niet dus werd het allereerste model Auto Avio Costruzioni 815 gedoopt, beter bekend als Tipo 815. Daar bestaan nu nog maar twee exemplaren van.
2. Het embleem brengt ode aan een veteraan
Het steigerende paard, de Cavallino Rampante, is een hommage aan Francesco Baracca, de meest succesvolle Italiaanse gevechtspiloot tijdens de Eerste Wereldoorlog. De goudkleurige achtergrond verwijst naar de stad Modena.
3. Ford was bijna eigenaar
Advertentie – lees hieronder verder
Ford was in 1963 bijna eigenaar geworden van Ferrari. De Amerikanen hadden 18 miljoen dollar op tafel gelegd maar Enzo weigerde en van de verkoop kwam dus niets in huis. Ford antwoordde met de GT40, een middenmotorwagen waarmee het merk – succesvol! – de strijd zou aanbinden met de rode raspaarden uit Italië.
4. Er bestaan zowel breaks als berlines van Ferrari
Op verzoek van de Sultan van Brunei heeft Pininfarina – met de toestemming van Ferrari! – verschillende koetswerkvarianten van de 456 GT gebouwd: berlines en cabrio’s maar ook 7 breaks…
5. Scuderia Ferrari is recordhouder
Scuderia Ferrari is sinds de oprichting van de F1 in 1955 het meest succesvolle team ter wereld met maar liefst 16 wereldtitels. Het haalde ook het hoogste aantal overwinningen (235), polepositions (219), podia (751) enzovoort.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be