Volgens Wikipedia bezit de Sultan van Brunei meer dan 5.000 luxewagens, waaronder 531 Mercedessen, 367 Ferrari’s, 362 Bentley’s, 185 BMW’s, 177 Jaguars, 160 Porsches, 135 Toyota’s, 130 Rolls-Royces, 79 Aston Martins, 62 Lexussen, 42 Land Rovers, 32 Jeeps, 20 Lamborghini’s, 9 McLaren F1’s (!!), 4 Bugatti EB110’s, 2 Renault 5 Turbo 2’s… En ook 2 Londense taxi’s, een honderdtal motoren en een vijftigtal golfkarretjes. Om je een idee te geven van zijn collectie…

Buccaneer

Bentley Buccaneer

De Sultan houdt dus van Bentley’s, laat dat duidelijk wezen. Hij bezit verschillende op zijn vraag gebouwde exemplaren van dat merk, zoals de Dominator en bovenstaande Buccaneer uit midden de jaren ’90. Van laatstgenoemde heeft de man er in totaal 8…

Venice

Ferrari 456 Venice

Aangezien Ferrari geen verschillende koetswerkvarianten van zijn modellen voorziet, heeft de Sultan er zelf maar laten bouwen door Pininfarina en dit met de goedkeuring van Ferrari zelf. Van de 456 GT werden zo vier berlines, twee cabrio’s en maar liefst zeven breaks geproduceerd, zoals de stationcar hierboven.

Java

Bentley Java

Bovenstaande conceptuele Bentley dateert van 1994 en de Sultan was er zodanig van onder de indruk dat hij er niet één of twee maar maar liefst achttien (!) exemplaren van heeft besteld: zes coupés en evenveel cabrio’s en breaks. Het onderstel van de Java kwam van de toenmalige BMW 5 Reeks, de motoren werden door Cosworth geleverd.

Ghia

Aston Martin Lagonda Vignale by Ghia

Lagonda zal binnenkort uitpakken met een elektrische SUV en het is niet de eerste keer dat Aston Martin probeert om dit ‘vergeten’ merk nieuw leven in te blazen. In 1993 was het ook al van dattum met de Lagonda Vignale die door Murray Cullam werd getekend en door Ghia werd voorgesteld. De Sultan was wel te vinden voor het barokke design van deze op een Lincoln Town Car gebaseerde berline en bestelde er onmiddellijk drie van.

XJS

Jaguar XJS Monaco

Moet gezegd dat deze Jaguar XJS Monaco er niet kwam op vraag van de Sultan van Brunei, ook al vermoedde je misschien van wel. Een zeldzaamheid is de Britse sportkar in ieder geval: tussen 1991 en 1995 werden er slechts een tiental van gebouwd en dit door de firma van Paul Baron Baily, dat eerder al meerdere Engelse modellen had verbouwd. In de garage van de Sultan staan zowel een XJS Monaco coupé als cabrio.