1. Brose Stratos

In 2010 heeft Michael Stoschek, grote man bij Brose en grote fan van de Lancia Stratos, een neo-retroversie van dat Italiaanse rallymonster van weleer laten bouwen. Pininfarina tekende voor het ontwerp – uiteraard – en net zoals het origineel kreeg deze Brose een hart van Ferrari tussen de wielen. Geen 2,4-liter zoals indertijd maar de dikke V8 die ook de F430 Scuderia deed krijsen. De belangstelling voor deze moderne Stratos was zo groot dat de fabrikant eind 2017 een beperkte reeks van 25 moderne exemplaren heeft afgeleverd.

Venice

2. Ferrari 456 Venice

De Sultan van Brunei heeft een passie voor exotische wagens en tijdens zijn “carrière” zijn er dan ook aardig wat exclusieve bolides op zijn oprit verschenen. Het aantal wordt geschat op meer dan vijfduizend, om je een idee te geven. Zeven van die wagens zien er net zo uit als de Ferrari hierboven, die zoals je kan zien werd omgebouwd tot een familievriendelijke break. En dat zijn niet de enige 456-afgeleiden die die goede oude sultan in zijn bezit heeft. Er zijn ook nog twee cabriolets en vier sedans…

Dominator

3. Bentley Dominator

De Bentayga is niet de eerste SUV met een Bentley-logo. In 1996 bestelde de Sultan van Brunei – ja, hij weer – zes exemplaren van de voor hem bedachte Dominator, een Bentley op basis van een Range Rover.

Hyperion

4. Rolls-Royce Hyperion

Geproduceerd op verzoek van een rijke koper uit het Midden-Oosten en getekend door Pininfarina: de Rolls-Royce Hyperion, op basis van een Phantom Drophead Coupe, weet hoe hij aandacht moet trekken. De Italiaanse carrosseriebouwer liet zich inspireren door auto’s uit de jaren dertig. Deze Hyperion telt trouwens twee zitplaatsen en geen vier, zoals het model waarvan hij werd afgeleid.

X-1

5. McLaren X-1

De McLaren X-1 bewijst dat mensen met geld niet altijd over goede smaak beschikken. MSO (McLaren Special Operations) bouwde dit gedrocht in 2012 in opdracht van een klant die – terecht – anoniem wilde blijven. Hij of zij vond de 12C die als basis mocht dienen blijkbaar niet opvallend genoeg.