De wereld zit momenteel vol verrassingen, ook bij de verkiezingen en de uitreiking van de prijzen. Zo heeft de bekende organisatie van COTY 2022 (Auto Van Het Jaar) zojuist voor het eerst in haar geschiedenis een Koreaanse auto bekroond. Het is de Kia EV6 die ook nog eens een 100% elektrisch model is.
Kia zorgde dus voor een verrassing. Maar het is niet de enige, want de eerste 3 treden van het podium worden bezet door elektrische auto’s. De Renault Mégane E-Tech eindigde namelijk als tweede met 265 stemmen (tegenover 279 voor de Kia) terwijl een kloon van de Kia op de derde plaats eindigt: de Hyundai Ioniq 5 (261 stemmen, zie foto onder).
Dominante Koreanen
De voorzitter van de jury, Frank Janssen, gaf aan dat dit jaar 2022 in de annalen gegrift zou blijven, omdat het de allereerste keer is dat een Zuid-Koreaanse auto de titel wint. En we moeten zeggen dat onze Oosterse vrienden zelfs een dubbelslag slaan, aangezien de derde trede van het podium ook Koreaans is.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit resultaat is veelzeggend voor de trend die zich op de markt, maar ook voor de consument aftekent. Inderdaad, hoewel de Europese Commissie de exit van de verbrandingsmotoren voor 2035 in Europa heeft gepland – sommige landen zoals Duitsland en Italië bieden weerstand! – zijn er nog steeds veel obstakels voor de doorbraak van de elektrische auto. De laadinfrastructuur staat in de kinderschoenen, de modellen blijven duur en de autonomie van EV’s wordt door velen nog als te beperkt beschouwd. Er is dus veel psychologisch werk aan de winkel, maar misschien draagt deze verkiezing daar wel toe bij.
De rest van het klassement is klassieker wat de merken en/of de modellen betreft, maar niet minder origineel qua mix van aandrijfmodi aangezien de Peugeot 308 op de vierde plaats eindigt (191 punten, met verbrandingsmotor). Daarna volgen de Skoda Enyaq iV (185 punten en 100% elektrisch), de Ford Mustang Mach-E (150 punten en 100% elektrisch) en de Cupra Born (144 punten en… 100% elektrisch). Merk op dat de Noorse jury de 308 zelfs volledig negeerde. Dit kan ook logisch zijn in een land waar nu meer dan 70% van de nieuw verkochte modellen op batterijen werkt.
De jackpot voor Kia?
Een auto bekroond zien met de titel van Europese Auto van het Jaar is echter geen garantie voor commercieel succes. Toegegeven, dit is een pluspunt op marketingniveau, maar we herinneren ons nog dat in 2019 de eveneens 100% elektrische Jaguar I-Pace werd gekozen, en dat werd helemaal geen commerciële hoogvlieger. Dit is ook te verklaren door de hoge prijs.
Hier ligt het waarschijnlijk anders, want het instapmodel ligt onder de 50.000 euro en Kia zal zeker van deze visibiliteit kunnen profiteren, al was het maar voor bepaalde technologieën die de sterke punten van het model zijn, zoals bijvoorbeeld het snelladen met een vermogen van 220 kW, wat vandaag de dag nog steeds zeer zeldzaam is op de markt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be