Actualiteit

Boete voor laadkabel over stoep

Wie een elektrische wagen bezit maar geen oprit of garage heeft, legt noodgedwongen een kabel over het voetpad om de batterij op te laden. Dat leverde een Nederlander een boete van 259 euro op.

Geschreven door Alain De Jong | 30/07/2021

De overgang naar elektrisch rijden levert toch enkele praktische problemen op. Zoals het opladen. Wie een garage of oprit heeft of dichtbij een publieke laadterminal woont, hoeft zich geen zorgen te maken. Maar andere gebruikers die in een rijhuis of een appartement zonder die voorzieningen wonen moeten noodgedwongen hun plan trekken om de batterij van hun EV te kunnen opladen. Vandaar dat er steeds meer elektrische kabels van woningen naar elektrische wagens op de stoepen liggen.

En dat is niet altijd volgens de regels van de stad of de gemeente. Zo meldt Omroep Flevoland dat een man uit Almere (Nederland) een boete van maar liefst 259 euro kreeg omdat hij een laadkabel over de stoep naar zijn wagen had gelegd. Hij verkiest namelijk de batterij van zijn Mitsubishi Outlander PHEV op te laden met de groene stroom van de zonnepanelen op het dak van zijn huis. Maar aangezien hij geen eigen oprit of garage heeft, moet hij wel zo tewerk gaan en de kabel over de stoep uitrollen.

Verplichte kabelgoot

Nu deed hij dat al jaren zonder problemen of opmerkingen, en zorgt hij er ook voor dat de kabel onder een rubberen mat ligt en ’s avonds zelfs verlicht is. In mei van dit jaar besliste de gemeente Almelo echter dat er geen laadkabels meer over de stoepen mogen lopen en dat alle EV-rijders een speciaal kabelgootje moeten laten aanleggen, waarvoor 181 euro wordt aangerekend. De Mitsubishi-rijder betaalde deze factuur, maar zag nog geen installateur opduiken om deze verplichte goot te plaatsen.

Maar tot zijn grote verbazing kreeg hij onlangs toch een fikse boete omdat de kabel op zijn stoep lag. Uiteraard protesteerde de man bij de gemeente, die beloofde na te kijken of de boete werd uitgeschreven voor of na de aanvraag van de kabelgoot. Was de aanvraag eerder, dan moet er niet betaald worden.

Hoe zit het in België?

Ook in ons land is het uitrollen van een laadkabel over de stoep in feite niet toegelaten, maar in vele steden wordt het nog wel gedoogd in afwachting van een wettelijk kader hiervoor. Zo ook in Brugge waar burgemeester Dirk De Fauw (CD&V) dit als een tijdelijke praktische oplossing ziet omdat “mensen zonder oprit of garage die nog geen publieke laadpaal in de buurt hebben, hun wagen toch moeten kunnen opladen”.

In Brugge werden er wel enkele voorwaarden aan gekoppeld. Er moet een kabelmat over de draad liggen waar de kabel het voetpad kruist, zodat passanten er niet over struikelen. De laadkabel mag niet langer dan 10 meter zijn. En men mag de openbare parkeerplaats voor de deur niet claimen om op te laden.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's