Actualiteit

Bugatti’s zeer vervuilende W16-motor “nog lang niet op pensioen”

Geschreven door Joris Bosseloo | 01/02/2020

De big boss van Bugatti kondigde aan dat de W16-motor van de huidige Chiron nog lang niet op het punt staat om met pensioen te gaan, ondanks de alsmaar strengere milieunormen. Meer uitleg!

Het was met de Britten van dat Bugatti-CEO Stefan Winkelmann de toekomst van zijn merk besprak. Zoals elke autoliefhebber weet, bevat het Bugatti-gamma al jaren maar één echt nieuw model per keer. In recente termen: de EB110, de Veyron, de Chiron en de Chiron-afgeleiden Divo en La Voiture Noire, waarvan er maar één exemplaar bestaat.

516 g/km CO2

Wat de Veyron en de Chiron in de basis met elkaar gemeen hebben, is de door 4 turbo’s geholpen 8-liter W16-motor die tot wel 1.500 pk sterk is. De topman gaf te kennen dat Bugatti geen “strategische reden” ziet om deze gigantische krachtbron op te geven. Dat dit onderwerp werd aangesneden, is een evidentie: een Chiron heeft een opgegeven gemiddelde verbruiksopgave van 22,5 l/100km (35,2 l/100km in de stad!) gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 516 g/km. Extinction Rebellion zou’m zo ontmantelen.

En als Europa beboet?

Die boetes nemen ze er maar bij. Met ‘ze’ bedoelen we natuurlijk het cliënteel want de bedragen doorrekenen in de prijs van een nieuwe Bugatti, zal de VW Groep sowieso. Betalen, zullen zo sowieso.

Trefwoorden

Lees ook