De monovolumes zijn nog niet afgeschreven

Momenteel kennen de SUV’s een groeiend succes, terwijl het de andere richting uitgaat voor de monovolumes die stilaan door de constructeurs aan de kant worden geschoven. Nochtans kondigt Ford nieuwe hybride motoren aan voor de grote S-Max en Galaxy.

De monovolumes zijn nog niet afgeschreven

Nog niet zo lang geleden waren monovolumes de favoriete modellen van de gezinnen, maar nu zijn SUV’s trendy. Kleine en grote gezinnen verkiezen in groten getale de SUV’s met hun attractievere look, ook al zijn ze vaak minder praktisch dan de monovolumes. Het gevolg hiervan is dat de autoconstructeurs steeds minder in dit marktsegment wil investeren. Toch bestaan er nog uitzonderingen, zoals Ford nu aantoont.

225 pk

De S-Max en Galaxy, die in 2015 op de markt kwamen, kregen vorig jaar een facelift en Ford blijft verder investeren in zijn grote monovolumes door nu ook een nieuwe hybride motorisatie aan te bieden. Die is voorzien voor 2021 en zal gebruik maken van de aandrijving van de Kuga hybride: een 2,5l benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor levert in totaal 225 pk op.

Volume intact

Het officiële verbruik werd nog niet aangekondigd, maar Ford laat al weten dat 90% van de remenergie die normaal verloren gaat nu gerecupereerd zal worden. De hybride aandrijving zal bovendien geen invloed hebben op het gigantisch laadvolume in de koffer dat tot meer dan 2.200 liter oploopt als de vijf achterste stoelen verwijderd zijn.