Een nieuwe studie onthult dat rijden tegen 30 km/u vervuilender is dan tegen 50 km/u

Een auto vervuilt aanzienlijk meer bij 30 km/u dan bij 50 km/u in de stad: dat blijkt uit een nieuwe studie die dit keer is uitgevoerd door CEREMA, een zeer gereputeerd Frans studiecentrum. En de cijfers zijn confronterend.

Gepubliceerd op 25 augustus 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Een nieuwe studie onthult dat rijden tegen 30 km/u vervuilender is dan tegen 50 km/u

Al enkele jaren is in het centrum van Brussel de snelheid voor motorvoertuigen beperkt tot 30 km/u. Deze regel is onlangs uitgebreid tot de rand van de stad, met enkele uitzonderingen voor de grote boulevards. Deze wens om de snelheid te verminderen is ingegeven door de noodzaak om het aantal ongevallen en de ernst ervan te verminderen. 

Dat is lovenswaardig, omdat zo ook meteen de vervuiling afneemt.  Want in de hoofden van politici betekent een lagere snelheid, ook een lager brandstofverbruik en dus minder luchtvervuiling, wat de volksgezondheid ten goede komt.

Alleen wordt dit laatste argument nu van tafel geveegd door steeds meer studies die in feite het tegenovergestelde aantonen. Het recentste onderzoek werd uitgevoerd door de zeer gereputeerde instantie CEREMA (Centre français d’étude et d’expertises sur les risques, l’environnement, la mobilité et l’aménagement of het Franse Centrum voor Studies en Expertise op het gebied van risico’s, milieu, mobiliteit en planning). En de nieuwe cijfers van dit orgaan zijn bijzonder interessant.

Meer dan snelheid alleen

CEREMA is een publieke instelling die dus objectief tewerk gaat. De methodologie is bijzonder geavanceerd en in deze studie wordt gespecificeerd dat “de eerste factor die de uitstoot van broeikasgassen en verontreinigende stoffen beïnvloedt, inderdaad de snelheid is, maar daarnaast hebben ook hellingen, de lading van vrachtwagens of het percentage koude starten voor personenauto’s een impact op het brandstofverbruik “.

Advertentie – lees hieronder verder

De studie werd uitgevoerd op 3 soorten voertuigen: vrachtwagens, lichte bedrijfsvoertuigen en lichte of personenwagens.  Wij focussen ons hier enkel op die laatste categorie, die voor ons vooral van belang is.

zone302

Voor een personenwagen zien we dat de uitstoot van NOx (stikstofoxiden), PM 10 (fijne deeltjes) en broeikasgassen minimaal is bij snelheden rond 70 km/u. Maar wat gebeurt er bij 30 km/u? Welnu, voor een licht voertuig tijdens een stadsrit met een gemiddelde snelheid van 30 km/u en met een “koude” motor, wordt een kwart meer CO2 (met dus ook een equivalent meerconsumptie van brandstof) en ongeveer een vijfde meer NOx uitgestoten, tegenover een vergelijkbare rit met een “warme” motor (dus met een gestabiliseerde temperatuur na een bepaalde rijtijd).

De studie benadrukt daarom het feit dat “de emissies hoog zijn bij zeer lage snelheden (tot ongeveer 30 km/u), wat betekent dat verkeerssituaties zoals verkeersopstoppingen vanuit het oogpunt van de luchtkwaliteit zeer nadelig zijn”.

Het wagenpark aanpassen

Als men de snelheid in of nabij steden wil blijven verlagen, geeft CEREMA aan dat daarbij rekening moet worden gehouden met een ander element, namelijk de samenstelling van het wagenpark. De organisatie benadrukt dat elektrische auto’s een goede oplossing kunnen zijn om het milieurisico en de luchtkwaliteit echt te verminderen. Maar dan wel op voorwaarde dat een expertanalyse daadwerkelijk een koolstofbalans in het voordeel van elektrische auto’s gedurende hun hele levensduur (productie, gebruik, recycling) aantoont.

Kortom, dit is weer een nieuw element om het debat over de politieke beslissingen die betrekking hebben op het gebruik (en de voorwaarden) van de auto in de stad opnieuw aan te zwengelen.

➡ Émissions routières des polluants atmosphériques : Courbes et facteurs d’influence
➡Une note du #Cerema sur les causes des émissions par type de véhicules, avec une vision prospective à l’horizon 2050#pollution#mobilitehttps://t.co/oTNDOps5Qf pic.twitter.com/qhtzzF1MF1

— Cerema (@CeremaCom) August 18, 2021

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.757 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.