Actualiteit

Heel Parijs wordt Zone 30

Vanaf 30 augustus wordt in het hele centrum van Parijs de maximumsnelheid tot 30 km/u beperkt, op enkele grote assen en de périphérique (of kleine ring) na. Ook Brussel koos al voor trager verkeer. Volgen weldra alle steden?

Geschreven door Alain De Jong | 31/08/2021

Ook Parijs schakelt een versnelling … lager om het verkeer in de Franse hoofdstad verder aan banden te leggen. Zo is vanaf 30 augustus 2021 vrijwel het hele stadscentrum binnen de périphérique omgevormd tot Zone 30. Nu was dat al het geval voor meer dan de helft van dat gebied, maar met deze operatie lijkt aan het rijk van Koning Auto definitief een einde te komen. De beperking geldt uiteraard ook voor het vrachtvervoer en de gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen en scooters) die zich voortaan op een drafje door Parijs zullen moeten voortbewegen.

Paris Zone 30

Enkel op bepaalde grote assen mag er nog 50 km/u gereden worden: Les Maréchaux, de lanen in het bos, les Champs-Elysées, l’avenue Foch en la Grande Armée. Op de périphérique geldt een snelheidsbeperking van 70 km/u, maar ook daar zou het stadsbestuur onder leiding van burgemeester Anne Hidalgo (PS) graag de snelheid tot 50 km/u terugbrengen.

Veiliger en stiller

De motivatie voor deze snelheidsbeperkingen berusten op twee factoren. De eerste is de veiligheid van de zwakke weggebruikers in Parijs. Want de meeste ongevallen met voetgangers en fietsers worden veroorzaakt door auto’s of motorfietsen. “Zij moeten beter beschermd worden, want vorig jaar verloren 18 voetgangers het leven in het verkeer na een incident met gemotoriseerd vervoer, terwijl er dit jaar alweer vijf overleden”, zegt David Belliard, de verantwoordelijke voor transportaangelegenheden van de overheid in Parijs, in Le Parisien.

Daarnaast is er ook de geluidsoverlast die sterk afneemt als het verkeer trager rijdt. Volgens Belliard “levert een snelheidsverlaging van 50 naar 30 km/u 3 decibel minder aan lawaai op, maar dat voelt voor de omwonenden aan als 50% minder lawaai. Ook dat is belangrijk voor de levenskwaliteit van de Parijzenaars.”

Vervuiling speelt geen rol

Over de impact op de luchtvervuiling piept het stadsbestuur van Parijs dan weer niet, omdat volgens hen de winst op vlak van CO2-uitstoot tussen beide snelheden zeer beperkt blijft. Blijkbaar heeft het stadsbestuur de studie van Cerema niet gelezen, die nochtans onthult dat rijden tegen 30 km/u vervuilender is dan rijden tegen 50 km/u…

Wie weldra naar Parijs afzakt met de wagen of de motorfiets, mag op zijn hoede zijn want het stadsbestuur heeft aangekondigd dat het streng zal toezien op de naleving van de snelheidsbeperkingen in de Zone 30 en dat er meteen geverbaliseerd zal worden.

Zone 30 Paris

Parijs is trouwens niet de eerste stad die de snelheid in het centrum sterk verlaagt tot 30 km/u, en het zal ook niet de laatste zijn. Eerder gingen Toulouse, Grenoble en Nantes in Frankrijk, Madrid en Barcelona in Spanje of ons eigenste Brussel al die richting uit. Welke stad wordt de volgende die een Zone 30 invoert?

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's