Het broeit bij Ford. Het merk kijkt tegen een tegenvallende verkoop aan, een stijgende kost van de ontwikkeling van elektrische modellen en een moordende concurrentie vanuit China. De drastische wijziging in de strategie om enkel nog op SUV’s te mikken en het stopzetten van de goed verkopende maar weinig opbrengende Fiesta en Focus brengt niet genoeg zoden aan de dijk. Het merk zag zijn verkoop op ons continent met 15% achteruitboeren en zijn marktaandeel krimpen tot 3,4% volgens cijfers van de Europese automobielfederatie ACEA. Als klap op de vuurpijl verkaste de topmanager voor onze contreien, Martin Sander, naar concurrent Volkswagen. Bergop loopt het dus niet bepaald.
Zachte afwikkeling in Limburg
Het merk besliste daarom vorig jaar om een grote ontslagronde door te voeren, een proces dat nu halverwege zit en dat ook in de Lommel Proving Ground in Limburg voelbaar was. Daar lag de ingreep extra gevoelig omwille van de sluiting van de fabriek in Genk – exact tien jaar geleden -, maar het management is er toch in geslaagd om met vertrekpremies en zonder gedwongen ontslagen de saneringen door te voeren.
Volgens Automotive News blijkt dat herstructureringsplan niet afdoende. Het Amerikaanse automerk bereidt een nog dieper reikende besparingsronde voor. Komt de testpiste die in de Kempen verscholen ligt, in het vizier van een definitieve sluiting? Oorspronkelijk werkten er 370 mensen op de testbaan, waarvan er al een hondertal gevraagd werd te vertrekken.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens het bericht van het Amerikaanse mediakanaal gaat het merk zowel in Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de riem aantrekken. Volgens het eerste plan stonden er 3.800 banen op de tocht, vooral in de afdelingen Onderzoek en Ontwikkeling – en dus ook testwerk -, maar dat kunnen er meer worden. Dat gebeurde al in Spanje waar de fabriek in Valencia eerst te horen kreeg dat er 1.100 jobs moesten verdwijnen, maar daar werd vorige week een extra 500 man aan toegevoegd. Het is een waterval, dat besparingsplan van Ford. In Duitsland zijn al 2.300 jobs gesneuveld.
Deel van de hoofdzetel in Duitsland
Het nieuwe bericht komt van bronnen bij de Duitse vakbond die er niet bij vertellen hoeveel extra banen er op de tocht staan. Die finale beslissing volgt pas eind juni. Op zich goed nieuws, omdat België er niet in vermeld staat. Alleen is de Lommel Proving Ground een dochteronderneming van de Europese hoofdzetel in Keulen, Duitsland, en kan in die hoedanigheid toch nog voorwerp uitmaken van het slechte nieuws.
Aan de andere kant heeft de testpiste zeker troeven. Zo werd ze opengesteld voor derde partijen, en is onder andere rivaal Toyota klant bij de Limburgse afdeling. Bovendien is ze de enige testpiste van Ford in Europa en heeft ze deze in principe nodig. Bij elektrische auto’s moeten er wel een pak minder aandrijvingsonderdelen in elkaar worden geschroefd, voor de eindafstelling van het chassis en het meten van de betrouwbaarheid zijn er nog altijd testrijders nodig. De wensen van de Europese klant zijn anders dan in de rest van de wereld, ongeacht het motortype. Om extra geld in het laatje te brengen werd de piste ook al opengesteld voor bedrijven en particulieren. Deze kunnen er bijvoorbeeld een slipcursus volgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be