Dat Brussel een kilometerheffing wil invoeren, heeft al heel wat kritiek opgeleverd van zowel Waalse als Vlaamse politici. Er werd zelfs al van een “pestbelasting voor pendelaars” gesproken, aangezien Vlamingen en Walen verkeersbelasting en BIV zullen moeten blijven betalen bovenop de heffing, in tegenstelling tot Brusselaars zelf.
Magnette vindt dat men zo’n heffing te vroeg wil invoeren zonder eerst alle parameters deftig te hebben bestudeerd. Het zou immers kunnen dat bedrijven massaal onze hoofdstad zullen ontvluchten, wat niet de bedoeling mag zijn. “Ik heb begrepen dat deze heffing er ten vroegste tijdens de volgende legislatuur komt. We hebben tijd”, zei het PS-kopstuk vervolgens.
Deze uitspraak wordt min of meer ontkracht door het kabinet van Rudi Vervoort. Hij is, net zoals de groenen, een grote voorstander van de invoering van de kilometerbelasting in het Brusselse. “Er werd gevraagd om een werkmodel op te stellen, zodat de gesprekken kunnen beginnen. De eerste evaluatie zal eind maart plaatsvinden.” Kortom, er heerst nog steeds onduidelijkheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be