Voor de prijs van de 1.8-motor met 225 pk van de Franse sportauto kan je ook een Duitse coupé uitgerust met een V8-motor en 420 pk krijgen. Daarvoor moet je je wel tevreden stellen met een wagen die al wat kilometers op de teller heeft (gemiddeld tussen de 35.000 en 60.000) en al een tiental jaar oud is. Het gaat dus om het vorige model van de R8. Je weet natuurlijk nooit wat de vorige eigenaar met de auto heeft uitgestoken, wat meteen het grootste probleem is van dit tweedehands model.
Als je je tijdens je keuze deels laat leiden door geld, kies je sowieso beter voor de Alpine, die over het algemeen betaalbaarder is: BIV, verkeersbelasting, verzekering, onderhoud … De V8 is trouwens niet de meest zuinige wagen, wat ook een invloed zal hebben op je portefeuille: de Audi R8 verbruikt bijna 14l/100 km, terwijl zijn Franse concurrent het op papier met de helft minder doet. Vergeet ook de prijs van stukken die regelmatig gewisseld moeten worden (banden, remmen) niet. Die zal voor de Audi ook een stuk hoger liggen.
Die verschillen merk je natuurlijk ook tijdens het rijden. De Audi is een echte GT met een ronkende V8-motor, een luxueuze cockpit en een rijgedrag om “u” tegen te zeggen. Ga je voor kracht en denk je lange trajecten af te leggen, dan is de R8 je op het lijf geschreven.
Verkies je daarentegen eerder een sportief rijgedrag, dan raden we je de Alpine aan. Dankzij zijn lichte gewicht is de wgen veel levendiger en speelser. Je zit dan wel met een handgeschakeld model, terwijl de Audi ook met een automatische versnellingsbak te vinden is.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be