De Z-modellenlijn startte eind de jaren ’60 met de 240Z (zie foto onder), een veel goedkoper doch zeer betrouwbaar alternatief voor de toenmalige Porsche 911.
Met de jaren die vorderen, werd de Z (Fairlady Z in Japan) krachtiger maar ook zwaarder en verloor hij alsmaar meer flair in zijn zoektocht naar (nog) meer Amerikaans cliënteel. Een revolutie kwam er in 1989, met de komst van de 300ZX Twin Turbo, die dankzij de toevoeging van onder andere vierwielsturing en tal van comfortsnufjes als hypermodern werd beschouwd en ook zo oogde.
Met bijna 280 pk onder de motorkap, toen het maximum voor Japanse wagens, zat de 300ZX TT in dezelfde klas als de Mitsubishi 3000GT, de Mazda RX-7, de Honda NSX en de Toyota Supra. Laatstgenoemde vormde (bij ons, niet in Japan) een uitzondering door met 320 pk uit te pakken.
Weg met turbo’s…
Begin de jaren 2000 konden we kennismaken met de 350Z, met 500 cc extra maar zonder turbo’s en evenveel vermogen als de 300ZX TT die toen al acht jaar op pensioen was. Dit nieuwe model werd goed onthaald door journalisten, maar was fiscaal (of toch in België) al helemaal niet interessant meer. De 350Z zag zijn vermogen gradueel stijgen van 280 naar 313 pk.
Advertentie – lees hieronder verder
Eind vorig decennium was het de beurt aan de voorlopig laatste Z. De 370Z was kleiner, lichter en 15 pk krachtiger dan de 350Z, maar had weer meer cilinderinhoud nodig (200 cc erbij). In 2013 bracht Nissan de 370Z Nismo uit, goed voor 344 pk.
400 pk (en meer)
Volgens verschillende bronnen staat de nieuwe Z op de planning van 2021. Voor de aandrijving zou Nissan teruggrijpen naar het recept van de 300ZX Z32 door voor een dubbel geblazen 3-liter V6 te kiezen. Die motor bestaat al, levert 400 pk en helpt momenteel de Q60 van luxedochter Infiniti vooruit. En als Nismo zich gaat moeien, wat ook zal gebeuren, komen er meer paarden op stal. We houden je op de hoogte, dat spreekt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be