Actualiteit

Plug-in hybrides: “Zelfs betaalbare niet allemaal milieuvriendelijk”

Geschreven door Maxime Hérion | 03/03/2021

Volgens Green NCAP zijn niet alle plug-in hybrides even milieuvriendelijk en bestaan er grote verschillen tussen modellen onderling, zelfs zonder ‘valse hybrides’ mee te tellen.

Green NCAP heeft onlangs 25 zogenaamd milieuvriendelijke voertuigen die vandaag te koop zijn, getest. Elektrische modellen stoten niets uit tijdens het rijden, dus is het logisch dat zij de lijst aanvoeren.

En plug-in hybrides?

Sommige oplaadbare hybrides stellen volgens de organisatie teleur wat hun milieuprestaties betreft. De beste leerling zou de Toyota Prius zijn (4 sterren), gevolgd door de Kia Niro (3,5 sterren). De Mitsubishi Outlander daarentegen kreeg amper 2 sterren en die SUV zou dus vervuilender zijn dan een doordeweekse VW Golf of Skoda Octavia die respectievelijk benzine (1.5 TSI) en diesel lusten (2.0 TDI). Dit laatste duo zou het zelfs even goed doen als de nieuwe Yaris Hybrid.

Waterstof?

De enige waterstofauto die Green NCAP aan een test heeft onderworpen, heet Hyundai Nexo en die vierwieler wordt meteen beschouwd als de milieuvriendelijkste auto van allemaal (5 sterren). Het voordeel van zo’n wagen met een brandstofcel is de actieradius in combinatie met een relatief snelle tankbeurt, het nadeel is dat het waterstofdistributienetwerk in België voorlopig nog maar 2 stations telt rond Brussel. Tegen het einde van dit jaar zullen er weliswaar nog vijf nieuwe worden gebouwd.

En ?

Zogenaamde ‘’ zijn plug-ins die meer dan 50 g/km CO2 uitstoten volgens de NEDC 2.0-normen en/of die met een een batterij met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht zijn uitgerust. Voor de forfaitaire berekening van het voordeel van alle aard wordt de CO2-uitstoot van het overeenstemmende niet-hybride voertuig gebruikt.

Trefwoorden

Lees ook