Hoewel hij nog niet op de markt is, mag de Porsche Taycan Turbo GT zich nu al recordhouder noemen. Op 23 februari 2024 kreeg hij de titel van snelste elektrische productiewagen op het circuit van Laguna Seca in Californië. Met een tijd van 1:27,87 minuten verbrak testrijder Lars Kern het vorige record. De auto was uitgerust met het Weissach Pack om de prestaties op circuit te verbeteren met een betere aerodynamica. ‘Overbodige’ accessoires werden ook achterwege gelaten, waardoor het gewicht met 70 kg daalde tegenover een normale Turbo GT.
Ook op Nürburgring
Kort daarvoor vestigde een pre-productieversie van de Taycan Turbo GT op de Nürburgring ook al een nieuw record voor zijn klasse. Kern zette een tijd neer van 7:07,55 min. op de Nordschleife, wat 26 seconden sneller is dan het laatste record dat in augustus 2022 werd neergezet door een Taycan Turbo S Sport uitgerust met Performance Pack.
Advertentie – lees hieronder verder
Tot 1.108 pk
Het wonderrecept van de Taycan Turbo GT en Turbo GT Weissach Pack is eenvoudig. Beide auto’s zijn uitgerust met een krachtigere omvormer en een vermogen van 580 kW. Met Launch Control stijgt dit vermogen tot 760 kW in overboost of 815 kW (1.108 pk) tijdens de piek gedurende twee seconden, afhankelijk van de methode die gebruikt wordt om het maximumvermogen te meten. Met zo’n vermogen is de acceleratie uiteraard ongelooflijk: de Taycan Turbo GT heeft slechts 2,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren, of 2,2 seconden met het Weissach Pack. Dat is twee tienden van een seconde sneller dan de Taycan Turbo S, het model dat tot dan toe bovenaan het gamma stond. Nog indrukwekkender is dat hij vanuit stilstand naar 200 km/u gaat in 6,6 seconden, of zelfs 6,4 seconden met het Weissach Pack. Ongeacht de uitvoering is het koppel indrukwekkend: 1.340 Nm!
Vermageringskuur
Porsche maakte de Taycan Turbo GT 75 kg lichter dan de Taycan Turbo S door onderdelen uit koolstofvezel te gebruiken, zoals de bekleding van de B-stijl, de bovenste spiegelkappen en de zijskirts. De kuipzetels zijn lichter en de kofferklep opent niet meer elektrisch. De Taycan Turbo GT wordt standaard geleverd met het Dynamic Pack, met Porsche Active Ride-ophanging die specifiek voor de GT is ingesteld. De elektrische sedan is standaard uitgerust met 21-duimsvelgen en keramische remmen. Ook over de aerodynamica is goed nagedacht, met een voorspoiler met elektrische flappen en een adaptieve achterspoiler. Helaas hangt aan deze topprestaties een zeer hoog prijskaartje: vanaf 255.300 euro inclusief btw.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be