Renault Captur en Clio voortaan op LPG (en zoveel kosten ze)

De Renault Clio en de Captur zijn voortaan bestelbaar met de nieuwe TCe 100 LPG-motor, voorzien van drie cilinders en een turbo. Deze centrale belooft een maximumkoppel van 170 Nm (vanaf 2.000 t/min) en zou een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot laten noteren…

Renault Captur en Clio voortaan op LPG (en zoveel kosten ze)

Renault vraagt 18.500 euro voor de Clio en 21.175 euro voor de Captur op LPG. Weet dat deze brandstof alvast een pak goedkoper is aan de pomp: tot meer dan de helft van de prijs van een liter benzine of diesel. Nu is het wel zo dat een LPG-motor gemiddeld meer brandstof verslindt, maar globaal gezien ligt de brandstofprijs per kilometer tot bijna een derde lager dan bij een benzinemotor en tot 8% lager dan bij een dieseldrinker.

Deze versies kunnen zowel op benzine als op LPG rijden. Ze zijn uitgerust met twee afzonderlijke tanks, eentje voor benzine en een tweede voor LPG. Met de tanks allebei vol wordt een rijbereik van ruim 1.000 km geclaimd. Met dit systeem is de actieradius bovendien niet beperkt: benzine kan in alle tankstations getankt worden en LPG is in Europa verkrijgbaar in gemiddeld 1 op de 4 tankstations. Daarnaast zijn wagens met LPG toegelaten in ondergrondse parkeergarages dankzij hun veiligheidssystemen (veiligheidsklep, terugslagklep en vulbegrenzer op 80%).