Als kruising tussen een elektrische auto en tweewieler verraste de Renault Twizy de hele wereld bij zijn lancering in 2011. Hij kreeg een atypische look, twee zitplaatsen achter elkaar en flanken zonder vensters. Met een lengte van slechts 2,3 m en een breedte van 1,2 m is de kleine Fransman duidelijk gebouwd voor de stad, waar hij dankzij zijn microscopische afmetingen overal geraakt.
Van bij de start was hij verkrijgbaar in twee versies: met een topsnelheid van 45 km/u (toegankelijk vanaf 16 jaar) of 80 km/u (met een autorijbewijs). Met de lithium-ionbatterij legt hij tussen de 80 en 100 km af, afhankelijk van de versie.
Lange carrière
In 2013 presenteerde Renault een ‘bestelversie’ van de Twizy, de Cargo, die populair was bij koeriersdiensten in grote steden. In de loop der jaren kende de kleine elektrische vierwieler een succesvolle carrière, maar de komst van de Citroën Ami in 2020 deed de verkoop pijn. Na iets meer dan 33.000 verkochte exemplaren heeft Renault besloten om de productie van de Twizy te staken.
Advertentie – lees hieronder verder
Duo
De opvolger van de kleine Franse auto wordt volgend jaar verwacht: de Duo wordt verkocht onder de merknaam Mobilize, de nieuwe ‘mobiliteitsdienst’ van de Renault-groep. De Duo behoudt de kenmerkende architectuur van zijn voorganger, maar biedt een groter rijbereik tot 140 km en een betere bescherming tegen de weerselementen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be