Rijden met een dieselgate-TDI: “En dan?” zegt de Duitse rechtbank…

Hoewel de dieselgate-affaire nog niet volledig is afgesloten voor de Volkswagen Group, is er een lichtpunt aan het einde van de tunnel opgedoken. De magistraat die de klacht van 470.000 Duitse automobilisten moet beoordelen, heeft namelijk zopas een resem vraagtekens geplaatst bij de werkelijke schade die zij beweren te hebben geleden.

Rijden met een dieselgate-TDI: “En dan?” zegt de Duitse rechtbank…

Bij aanvang van de rechtszaak aangespannen door 470.000 Duitse eigenaars van Volkswagens, Seats, Skoda’s en Audi’s die een collectieve schadevergoeding eisen, heeft rechter Michael Cousin de motieven en de feitelijke schade van deze schuldeisers in twijfel getrokken. Als het voertuig normaal blijft functioneren, is er voor hem geen reden om een compensatie te genieten: “Het is onlogisch dat deze bestuurders het recht zouden hebben om gratis te rijden”, aldus de man, alvorens te specificeren dat dit slechts een inleidende verklaring was en dat “zijn standpunt tijdens de zaak kan veranderen.”

Het standpunt van de klagers dan? Zij zijn van mening dat hun “niet-conforme auto” het risico loopt om door de overheid te worden verbannen, met financiële schade als gevolg. Dit laatste is echter (nog) niet het geval is, wat het voor de rechter gemakkelijk maakt om het argument dat ze aanhalen van tafel te vegen.