Uit het rapport Transport and Environment (T&E) blijkt dat een elektrische auto gedurende zijn hele levenscyclus 30 kg metaal gebruikt voor de samenstelling van zijn accu, terwijl een traditionele auto met een verbrandingsmotor gemiddeld 17.000 liter olie opsoupeerd.
De grootte van een voetbal
“Als het op grondstoffen aankomt, is er gewoon geen vergelijking. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen. Als je rekening houdt met de recyclage van batterijmaterialen, zou er ongeveer maar 30 kg metaal verloren gaan, pakweg de grootte van een voetbal,” aldus Lucien Mathieu, analist bij T&E.”
Meer recycleren, minder invoeren
Tegen 2035 kan meer dan 20% van het lithium en 65% van het kobalt dat nodig is om een nieuwe batterij te maken, afkomstig zijn van gerecycleerde producten, wat de vraag naar nieuwe materialen voor elektrische voertuigen aanzienlijk moet doen afnemen. Uit de studie blijkt ook dat Europa waarschijnlijk al in 2021 genoeg batterijen zal produceren om de eigen markt voor elektrische voertuigen te bevoorraden. Voor het komende decennium zijn niet minder dan 22 batterijfabrieken gepland, met een totale productiecapaciteit van 460 GWh in 2025, voor ongeveer 8 miljoen elektrische auto’s. T&E voorspelt “een grotere efficiëntie van batterijen en meer recyclage, waardoor de EU een pak minder afhankelijk zal zijn van de invoer van grondstoffen dan van olie”.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be