Sinds vrijdag 26 november 2021 is de dienstverlening van de Uber-chauffeurs verboden. Die situatie vloeit voort een arrest van het hof van beroep van woensdag 24 november, waarin werd geoordeeld dat Uber-chauffeurs die zonder een taxilicentie actief zijn, niet langer konden blijven werken. Als de dienstverlening was doorgegaan, dan moest Uber schadevergoedingen betalen aan de klager, het taxibedrijf Taxis Verts.
De moeilijkheid in dit dossier is dat maar liefst 2.000 chauffeurs getroffen worden door deze beslissing. Een grote klap voor de tewerkstelling in de regio, maar ook een tegenslag voor de nieuwe mobiliteitsvormen die de jongste jaren opkomen.
Beslissing van de overheid
Uiteraard voerden de Uber-chauffeurs verschillende protestacties. Hun eisen werden duidelijk gehoord door de regering van Rudi Vervoort (PS), die een snelle werkhervatting voor de chauffeurs aankondigde, in afwachting van een nieuw taxiplan dat de sector van het betaald personenvervoer binnen het Brussels Gewest moet reorganiseren.
In die context hebben Défi, Groen, Open Vld en One.brussels een tijdelijk herstelvoorstel ingediend bij het Brussels Parlement. Dit voorstel zou vlot goedgekeurd moeten worden, aangezien al bekend was dat Ecolo zou volgen, net als de oppositie van CDH, MR en N-VA. Volgens verschillende bronnen zou er al op 10 december gestemd kunnen worden. Hoewel we de inhoud van het voorstel nog niet kennen, bevat de hervorming naar verluidt een uniek statuut voor de chauffeurs van diensten voor personenvervoer, maar geen prijsstelling. Nochtans zijn de tarieven een ander heikel punt in dit dossier, want de taxibestuurders moeten wel een gereguleerde prijs respecteren, terwijl de prijzen variëren naargelang de vraag bij de chauffeurs van Uber.
Advertentie – lees hieronder verder
Langverwachte hervorming
De sector wacht al zeven jaar op een nieuwe hervorming, nadat de vorige mislukte. Een ‘noodstemming’ betekent echter ook dat de Raad van State er niets over te zeggen heeft, noch de sociale partners of de sector zelf, en dat bevalt niemand.
Over dit mobiliteitsdossier zal hoe dan ook nog gesproken worden. Op dinsdagochtend verzamelden veel taxi’s voor het Brussels Parlement om zich te verzetten tegen het voorstel voor een tijdelijke verordening voor de Uber-bestuurders. Ze stellen dat Uber het beroep sociaal om zeep helpt door de arbeidsomstandigheden terug te katapulteren naar het begin van de negentiende eeuw. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be