De beslissing om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden, kadert in de klimaatwet. Europa streeft naar 55% minder broeikasgassen (waaronder CO2) tegen 2030 (ten opzichte van 1990) en helemaal geen uitstoot meer vanaf 2050. Het hierboven aangehaalde verbod is één van de maatregelen die daarvoor moeten zorgen.
Van 95 naar 0 g/km
Het nieuwe normgemiddelde voor personenwagens bedraagt 95 g/km CO2. Automerken die daar boven zitten, zullen een boete per geproduceerd voertuig moeten betalen. Het is op zich al een zeer moeilijke klus om die doelstelling te halen, maar de Europese leiders willen nog een pak verder gaan. Zo zal de norm in 2035 0 g/km bedragen, wat gelijkstaat aan het compleet aan banden leggen van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen.
Advertentie – lees hieronder verder
Grenstaks
Om Europeanen warm te maken om zo snel mogelijk voor 100% elektrische auto’s te kiezen, pleit de Commissie ervoor om langs snelwegen om de 150 km laadpalen te voorzien. Daarnaast komt er een hervorming van het Europese emissiehandelssysteem. Brandstoffen zullen duurder worden, er komt een belasting op kerosine en een zogenaamde CO2-grenstaks om landen buiten Europa, zoals bijvoorbeeld Rusland, geen concurrentievoordeel te geven. Van zo’n grenstaks werd al berekend dat ze jaarlijks een kleine 10 miljard euro kan opbrengen.
“Rechtvaardig en solidair”
In het Nieuwsblad wordt gesproken over een rechtvaardige en solidaire overgang naar een klimaatneutrale economie,zowel tussen de lidstaten onderling als in de landen zelf. Om de kosten daarvan aanvaardbaar te houden, is men van plan om een klimaatfonds op te richten. “Het leven zal duurder worden”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be