Verbruikt een SUV écht meer brandstof?

Langs de ene kant zijn constructeurs massaal aan het downsizen om de CO2-uitstoot van hun voertuigen zo laag mogelijk te houden, langs de andere kant blijven ze maar zware SUV’s produceren. Een beetje contradictorisch… Of niet?

Verbruikt een SUV écht meer brandstof?

We nemen de drie best verkochte SUV’s (Peugeot 3008 1.2 benzine 130 pk, VW Tiguan diesel 150 pk, BMW X3 diesel 150 pk) en vergelijken ze met de ‘lage’ wagens waar ze hun onderstel en motor vandaan halen. En om het helemaal eerlijk te maken, werden dezelfde versnellingsbakken en zelfs dezelfde afwerkingsniveaus geselecteerd.

De Peugeot 3008 1.2 Puretec 130 is aangekondigd op 5.1 l/100 km voor 118 gCO2/km, vergeleken met 4.7 l/100 km en 113 gCO2/km voor de 308. De VW Tiguan 2.0 TDI 150 DSG7 dan is aangekondigd op 4,9 l/100 km voor 129 gCO2/km, tegenover 4,4 l/100 km en 109 gCO2/km voor de Golf. En wat met de BMW X3 18d 150? Die SUV verbruikt op papier 5,1 l/100 km (134 gCO2/km), tegenover 4,7 l/100 km (125 gCO2/km) voor de 318d 150, de Touring in dit geval.

Het verschil is er al in theorie, dus ja: SUV’s verbruiken meer en zijn dus slechter voor het milieu. En uit ervaring weten we dat de verschillen nog groter zijn in de praktijk. Da’s natuurlijk niet verwonderlijk als je weet dat SUV’s een pak meer wegen dan hun donorwagens. De 3008 legt 130 kg extra gewicht op de weegschaal, de Tiguan 200 en de X3 110. Kortom: wie het milieu minder wil belasten, koopt maar beter een gewone auto.

Onze 5 favoriete SUV’s van het moment