Na achttien maanden onderhandelen met de Senaat heeft president Joe Biden eindelijk goedkeuring gekregen voor zijn investeringsplan voor het klimaat en de gezondheid. In totaal wordt 430 miljard dollar vrijgemaakt voor deze sectoren. In het plan is 370 miljard dollar voorzien om de broeikasgassen te verminderen met 40 procent tegen 2030. In de tekst staan enkele financiële stimuli om de Amerikaanse economie richting hernieuwbare energie te duwen, maar ook belastingvoordelen om consumenten te steunen die willen overschakelen naar een elektrische auto.
Hoewel de tekst nog moet passeren langs de volksvertegenwoordigers van het Amerikaans Congres, verklaarde Europa na de positieve stemming in de Senaat “zeer bezorgd” te zijn door het investeringsplan en dan vooral door het deel dat de aankoop van een elektrische auto bevoordeelt. Een verrassende reactie. Kiest Europa zelf niet voor het einde van de verbrandingsmotor, gepland tegen 1 januari 2035?
Tot 7.500 dollar
Het belastingvoordeel voor de aankoop van een elektrische auto in de Verenigde Staten kan oplopen tot 7.500 dollar. Precies dat valt niet in goede aarde bij Europa, dat deze steun als een discriminerende maatregel ziet. “Dit wetsvoorstel beïnvloedt de trans-Atlantische handelsrelaties en is discriminerend voor buitenlandse constructeurs tegenover Amerikaanse constructeurs”, benadrukte Miriam Garcia Ferrer, woordvoerster van de Europese Commissie.
Volgens de Commissie zou een dergelijke maatregel bovendien in strijd zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). De positie van de Europese Commissie is in meerdere opzichten opmerkelijk, want Europa steunt zelf initiatieven om batterijfabrieken te ontwikkelen op het oude continent. En heeft de Commissie enkele maanden geleden zelf geen herstelplan goedgekeurd, net zoals de Verenigde Staten?
Advertentie – lees hieronder verder
Deze krachtmeting past in het rijtje van recente conflicten tussen de Verenigde Staten en Europa, zoals de subsidies die toegekend werden aan Boeing of de belasting op staal.
In eigen boezem kijken
De Europese reactie lijkt opmerkelijk, maar valt te verklaren. Europa wil de elektrische auto wel pushen, maar is niet van plan om de transitie te financieren, wat vanuit het standpunt van de consument ook discriminerend kan overkomen. Vooral omdat er op dit vlak veel verschillen bestaan tussen de Europese lidstaten.
Frankrijk biedt nog altijd een ecobonus bij aankoop van een elektrische auto, terwijl in Duitsland de aankoop van een puur elektrische auto in 2022 nog altijd gesubsidieerd wordt tot maximaal 9.000 euro. Voor plug-inhybrides kan de steun oplopen tot 6.750 euro.
En in België? Hier is niets voorzien, behalve dat bedrijven hun investering 100 procent kunnen aftrekken.
In plaats van zich bezig te houden met de Amerikaanse politiek, zou Europa beter bekijken wat er op het eigen grondgebied gebeurt en vaststellen dat, zonder financiële steun aan de bevolking, de transitie naar de elektrische auto nu al gecompromitteerd wordt door de financiële realiteit van de consumenten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be