België heeft besloten om de energietransitie door te zetten, ook in de transportsector, waar zogenaamde ‘groene’ voertuigen – elektrische auto’s en herlaadbare hybrides – de norm moeten worden. Toch wordt deze overgang momenteel slechts door één sector daadwerkelijk doorgevoerd: die van de bedrijven en de bedrijfswagens, wat kan worden verklaard door het gunstige belastingregime (het enige dat bestaat) voor dit type auto.
Dat wordt duidelijk gemaakt door leasemaatschappij Arval, die meer dan 100.000 voertuigen beheert voor bedrijven, zelfstandigen en (tot op zekere hoogte) particulieren. Uit de laatste cijfers blijkt dat batterijaangedreven elektrische auto’s en herlaadbare hybrides goed waren voor bijna een derde van de bestelde bedrijfswagens in de eerste helft van 2023. De vraag naar zuiver thermische auto’s is daarentegen in vrije val: één op de vijf bestelde auto’s draait op benzine en slechts één op de tien is een diesel. De transitie is al meer dan begonnen.
Het einde van de zelfopladende hybride?
Terwijl ze een paar maanden geleden nog erg populair waren, verliezen zelfopladende hybrides – die dus tijdens het rijden automatisch opladen en niet op het elektriciteitsnet moeten worden aangesloten – duidelijk terrein. In 2023 zullen ze nog slechts 4% van de vraag vertegenwoordigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is duidelijk dat de verlaging van de aftrek voor brandstofkosten op 1 januari 2023 (nu nog 50%) klanten die geïnteresseerd zijn in plug-inhybrides, niet heeft ontmoedigd, want de verkoop bleef stabiel in de eerste helft van 2023.
De situatie zal waarschijnlijk heel anders zijn voor de tweede helft van het jaar, aangezien de fiscale regels op 1 juli zijn veranderd: voor alle plug-inhybride voertuigen die na deze datum werden en worden besteld, zal het aftrekpercentage vanaf 2025 worden verlaagd. Vandaar dat de PHEV-bestellingen piekten in juni.
BMW op kop
Van de populairste modellen is de plug-inversie van de BMW X1 nog steeds dé bestseller bij uitstek. Op de tweede plaats staat de Volkswagen ID.4 en op de derde plaats de Tesla Model Y. De Volvo XC40 en BMW iX1 maken de top 5 compleet.
Klassement 1e semester 2023 | Klassement in 2022 | |
1 | BMW X1 PHEV | 1 |
2 | VW iD.4 BEV | 2 |
3 | Tesla Model Y BEV | – |
4 | Volvo XC40 BEV | 5 |
5 | BMW iX1 BEV | – |
6 | BMW 1-serie | 8 |
7 | Audi A3 SB PHEV | – |
8 | Audi Q3 SB PHEV | 9 |
9 | Audi A3 SB | – |
10 | BMW X1 | – |
Arval merkt ook op dat de SUV’s in de hogere segmenten nu allemaal 100% elektrisch zijn. Op dit moment zwaaien de Duitsers er nog de plak, maar dat zou in de komende maanden en jaren kunnen veranderen. De Chinese constructeurs zijn namelijk bijzonder offensief op de fleetmarkt, met zeer aantrekkelijke kosten-prestatieverhoudingen. Het lijdt dus geen twijfel dat ze er alles aan zullen doen om zich op deze markt te vestigen.
Populairste BEV’s 1e sem. 2023 | |
1 | VW iD.4 |
2 | Tesla Model Y |
3 | Volvo X40 |
4 | BMW iX1 |
5 | BMW i4 |
6 | Mercedes EQB |
7 | BMW iX3 |
8 | Skoda Enyaq |
9 | Mercedes EQA |
10 | Audi Q4 e-tron |
11 | Peugeot E 2008 |
12 | Tesla Model 3 |
13 | Audi Q8 e-tron |
14 | Polestar 2 |
15 | MG 4 |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be