De automarkt staat al vele maanden in rep en roer. Sinds de economische heropleving na covid en de oorlog in Oekraïne worden de constructeurs geconfronteerd met grote onderdeeltekorten, waardoor sommige productielijnen tijdelijk moesten sluiten of vertragen. Tegelijk veroorzaakte de inflatie een algemene prijsstijging van auto’s.
In die context besloot de consument om te wachten of andere keuzes te maken, zoals een tweedehandsauto. Maand na maand smolt de verkoop van nieuwe auto’s weg. Alleen al in de eerste helft van 2022 bedroeg de daling 15,9 procent tegenover 2021. En in vergelijking met een jaar zonder crisis (2019), loopt de daling op tot 37 procent. Een mokerslag.
Goed teken?
Dit gezegd zijnde, was er vorige maand dus wel sprake van een opleving. In augustus 2022 werden er volgens FEBIAC namelijk 28.917 nieuwe wagens geregistreerd in België. Goed nieuws, want dit is een stijging van 7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, na veertien opeenvolgende maanden van achteruitgang.
Advertentie – lees hieronder verder
Natuurlijk ligt het volume nog altijd een pak lager dan in dezelfde maand in 2019, toen 19.019 eenheden meer ingeschreven werden. Maar laten we het positief bekijken: het is een herstel, dat hopelijk ook blijft duren. De balans van de eerste acht maanden van 2022 kleurt desondanks nog altijd rood, met een daling van 12,1 procent (250.465 stuks).
Bij de merken grijpt Volkswagen zijn eerste plaats terug, met een stijging van 8,96 procent. Het staat voor BMW (-1,08 procent) en Mercedes, dat met meer dan 50 procent steeg tegenover augustus 2021. Peugeot staat op de vierde plaats (+51,37 procent), Toyota (+37,91 procent) op de vijfde plaats. Dacia volgt op een opmerkelijke zevende plaats met een nagenoeg verdubbelde verkoop (+97 procent). De plaats van het budgetmerk (wat het eigenlijk minder en minder is), zegt veel over de huidige crisistoestand.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be