Auto-industrie

Brengt Rusland Moskvitch weer tot leven nu Renault weg is?

Renault zag zich genoodzaakt de Russische automarkt te verlaten. De Franse groep moest de sleutels van de fabriek in Moskou overhandigen aan de overheid van de stad… die het merk Moskvitch nu nieuw leven wil inblazen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27/05/2022 | Leestijd: 2 min

Na maanden van onderhandelen moest Renault toch Rusland verlaten, een van zijn belangrijkste markten ter wereld, wat dus niet zonder gevolgen is voor de winstgevendheid en het concurrentievermogen van het Franse merk. Bijzonder hierbij is dat de fabriek in Moskou werd verkocht aan de stad… die snel een initiatief nam in dit dossier.

De burgemeester heeft namelijk aangegeven dat hij het merk Moskvitch opnieuw wil lanceren in de plaats van verschillende Lada- en Renault-modellen. Burgemeester Sergei Sobyanin zei dat “we in 2022 een nieuwe pagina in de geschiedenis van Moskvitch zullen openen om het lange en glorieuze merkverleden te bestendigen”.

Advertentie – lees hieronder verder

Geschiedenis herschrijven

Zoals gebruikelijk hebben de Russische autoriteiten ook besloten om de geschiedenis te herschrijven en Renault de zwarte piet toe te schuiven. “De buitenlandse eigenaar heeft beslist om de Renault-fabriek in Moskou te sluiten. Hij had het recht om dat te doen, maar we kunnen niet toestaan dat duizenden werknemers werkloos worden”, zei Sobyanin. Een mooi staaltje propaganda…

Het is duidelijk dat het doel van de Russische overheid is om de rest van de industrie van het land te laten functioneren. Herinner dat de Russische industrie in puin ligt en de meeste gebruikte technologieën (verwerking, extractie) nu geleverd worden door het Westen. Het gaat er dus om nieuwe leveranciers te vinden en nieuwe synergieën te ontwikkelen, onder andere met vrachtwagenconstructeur Kamaz.

Een legendarische geschiedenis

La Russie fera-t-elle renaître Moskvitch après le départ de Renault ?

Het merk Moskvitch is zeer bekend bij de Russen. Het werd opgericht in 1939, maar het was pas echt succesvol na de Tweede Wereldoorlog. De Moskvitch (400) was destijds trouwens een cloon van de Opel Kadett, omdat het Russische leger de plannen in handen had gekregen. Het merk Moskvitch zou een mooie geschiedenis kennen, ook voor de export in de jaren 1950, 1960 en 1970. De 400 werd zelfs een tijdlang geproduceerd in de fabrieken van Vilvoorde en Antwerpen… In de jaren 1980 lanceerde Moskvitch nog de Aleko. Maar het einde van het communistische tijdperk gaf het bedrijf de genadeslag, vooral in de vroege jaren 1990 met de privatiseringen. Moskvitch ging in 2005 failliet.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie