Vooralsnog weten we dat ze bij Geely momenteel voorzitten op hun eigen schema (gemiddeld 103,1 g/km over de eerste acht maanden van dit jaar), terwijl de doelstelling van die Chinese groep 110,3 g/km was. Daarnaast hebben we BMW, die met een gemiddelde van 103,5 g/km voorlopig maar net boven zijn eigen objectief van 102,9 g/km uitkomt.
Voor die doelstellingen van 2020 wordt trouwens voor alle merken een tolerantie van 5% toegepast, een kleine ademruimte die volgend jaar niet meer relevant zal zijn. Sommige constructeurs pakken het zelfs een beetje slinks aan. Zo is er bijvoorbeeld FCA (Fiat Chrysler Automobiles) die als het ware propere lucht van van Tesla koopt om het eigen CO2-gemiddelde naar beneden te houden. Dat mag blijkbaar.
Hoe dan ook: hoe dichter we 2021 naderen, hoe kleiner de marge wordt die de fabrikanten hebben om de doelstellingen te halen. Het mag dus niemand verwonderen dat te vervuilende modellen gewoonweg uit verschillende gamma’s zullen worden geschrapt, met minder keuze als gevolg, maar met een groter aandeel elektrische modellen en hybrides om voor te opteren. De verstrengde CO2-normen zijn alvast de hoofdreden waarom bijvoorbeeld de volgende Nissan Z niet in Europa zal worden verkocht.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be