Shunji Tanaka, de ontwerper van de prachtige Mazda MX-5 of Miata (MX-5 staat voor Mazda eXperiment project Number 5 en Miata is een naam uit het oude Duitse die ‘beloning’ betekent) is begin december 2021 overleden. Hij werd 75 jaar. Tanaka was de eerste hoofdontwerper van de auto, verantwoordelijk voor het in productie brengen van het concept. Hij nam dus meer dan actief deel aan de ontwikkeling van deze filosofie die vandaag nog steeds geldt: een eenvoudige en lichte roadster die veel rijplezier biedt.
Tanaka’s dood werd op Facebook aangekondigd. Zijn laatste woorden zouden zijn geweest: “Ik heb geen enkele spijt in mijn leven gehad.” Iedereen zou graag hetzelfde kunnen zeggen. Eigenlijk is er weinig bekend over Tanaka. Hij vertaalde het ontwerp van het concept op natuurlijke wijze naar de eerste generatie van de Miata, de NA. Daarop werkte hij aan de Mazda 929, maar hij bleef niet in het bedrijf en ging vervolgens bij Kawasaki aan de slag om motorfietsen te ontwerpen.
Een nog steeds relevant concept
In 30 jaar is er weinig veranderd. De eerste MX-5, de NA, verscheen in 1989 en voldeed aan 5 basisprincipes: een laag gewicht, achterwielaandrijving, 50/50 gewichtsverdeling, bochtenstabiliteit en een betaalbare prijs. Deze specificaties bleven behouden in de NB-generatie (1998-2005), maar iets minder in de NC (2009-2012) die een beetje verburgerlijkt was en een hoger gewicht had, tot groot ongenoegen van de puristen. Mazda was zich bewust van deze evolutie en legde in 2015 de lat weer hoger met de MX-5 ND, die verkozen werd tot auto van het jaar 2016 en weer heel wat kilo’s was verloren.
Advertentie – lees hieronder verder
De Mazda MX-5 is even iconisch als de Porsche 911, maar dan in een andere categorie, en zit dus ook goed verankerd in de autocultuur. Je vraagt je misschien af wat zijn toekomst zal zijn met het vooruitzicht van het einde van de verbrandingsmotoren tegen 2035. Of in sommige gevallen zelfs eerder, zoals Vlaanderen in 2029. Mazda houdt hier rekening mee en bevestigde dat de volgende MX-5 op de een of andere manier voor 2030 geëlektrificeerd zal zijn.
Dit betekent waarschijnlijk dat het model in eerste instantie zijn toevlucht zal nemen tot hybridisatie. We kennen de link tussen Toyota en Mazda en veronderstellen dat het nodig zal zijn om een oplossing te vinden voor de transmissie (epicycloïdaal) zodat het echte rijplezier behouden blijft. Een 100% elektrische versie zal waarschijnlijk een latere stap zijn, gezien het extra gewicht dat deze aandrijving oplevert, wat natuurlijk niet goed past bij de originele filosofie van Tanaka.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be