Dit zijn de exuberante wensen van het Rolls-Royce-cliënteel

Van bladgoud tot handgestikte rozen en draken: Rolls-Royce heeft nog nooit zo veel maatwerk moeten den als in 2024. De klanten van het Engelse luxemerk zijn veeleisender dan ooit.

Gepubliceerd op 26 december 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Dit zijn de exuberante wensen van het Rolls-Royce-cliënteel

De Bespoke-afdeling van Rolls-Royce heeft het nog nooit zo druk gehad als het afgelopen jaar, zo schrijft de autobouwer in een persbericht. Die afdeling willigt de speciale verzoeken van de klanten van het merk in, gaande van op maat gemengde lakken tot gepersonaliseerde borduursels, ingewerkte kunstwerken, en nog veel meer.

“Elke Rolls-Royce is als een blanco canvas”, aldus directeur Chris Brownridge. “Dit jaar zijn we opnieuw verheugd en uitgedaagd door de verbeeldingskracht van onze klanten. Inspiratie kan echt van overal komen.”

Ook voor andere autobouwers als Ferrari, Aston Martin, Bentley of Lamborghini is personalisering een steeds grotere bron van inkomsten. Die luxemerken spelen gretig in op de groeiende appetijt van een steeds groeiende categorie van superrijken, die met plezier tien- tot honderduizenden euro’s extra op tafel leggen om iets te bestellen wat hun auto uniek maakt.

P90583538_highRes_black-badge-ghost-ci

Advertentie – lees hieronder verder

Prijs niet bekend

Zo maakten de ambachtslieden van Rolls-Royce het afgelopen jaar een dashboard waarin een nachtelijke luchtfoto van Londen verwerkt zat, als een satellietbeeld van een verlichte stad. Het resulterende patroon bestaat uit meer dan 8.000 met de hand ingelegde led-lampjes. Zoals gebruikelijk blijft de autobouwer discreet over hoeveel de klant in kwestie ervoor heeft moeten betalen.

Voor een Bond-fan bouwde de Britse fabrikant een Phantom in zwart en geel, een knipoog naar de auto van personage Goldfinger. Inclusief met bladgoud belegde luidsprekerroosters, een gouden plakaatje voor het chassisnummer (eindigend op 007) en een dito golfstok in de koffer en miniatuurauto in de middenconsole. Op het dashboard prijkt ook een kaart van de Zwitserse Furkapas, waar de film in 1964 werd opgenomen, terwijl een projector in het kofferdeksel ‘007’ op de grond projecteert wanneer het wordt geopend.

Een Amerikaanse klant wou dan weer een Spectre in een kleur die op maanlicht geïnspireerd is. Het heeft naar verluidt een jaar geduurd eer hiervoor het juiste kleurmengsel bereid was. Een Chinese koper wou een auto ter ere van het lokale nieuwjaar, en bestelde er een met handgeschilderde en –gestikte afbeeldingen van draken, tot in het plafond van de auto.

Opmerkelijk was ook de bestelling van een bloemenliefhebber, die op de hoofdsteunen van zijn of haar auto het silhouet van een roos liet borduren. Op het koetswerk werd ook met de hand een roos getekend, als deel van een zogenaamde ‘coachline’, die over de flank van voor naar achter loopt. De inspiratie kwam van de Phantom Rose, een type roos dat Rolls-Royce sinds enkele jaren zelf kweekt op de hoofdzetel in Goodwood.

P90537465_highRes_rolls-royce-year-of-

Spendeerzucht

Zowat alle luxemerken, waaronder Rolls-Royce en Ferrari, verkopen sinds een vijftal jaar steeds meer auto’s. Net als bij gewone personenwagens zijn de verkoopprijzen ook in die categorie nochtans fors omhoog gegaan, maar dat schijnt het cliënteel niet te deren.

Bijvoorbeeld bij Rolls-Royce is de gemiddelde transactieprijs sinds 2022 meer dan 500.000 euro per auto, terwijl op de Phantom na elk model voor minder dan 400.000 euro in de catalogus staat. Dat betekent dat er vlotjes voor 100.000 euro aan opties aangevinkt worden.

Maatwerk is ook al enkele jaren steeds populairder aan het worden, in die mate dat zelfs een fabrikant als Mercedes er meer en meer op wil gaan inzetten, om de winstmarges op te krikken. De voormalige Bentley-directeur Adrian Hallmark, die nu bij Aston Martin zit, liet daarover zelfs ooit ontvallen dat de limiet niet zozeer het budget van de klanten was, maar de eigen creativiteit om voldoende lekkers te verzinnen om te voldoen aan die spendeerzucht.

In 2023 verkocht Rolls-Royce wereldwijd een dikke 6.000 auto’s, die allen voorzien waren van minstens één Bespoke-optie. Omzet- of winstcijfers maakt moederhuis BMW niet apart bekend. Die worden bij de cijfers van de rest van de groep geteld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Rolls-Royce voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Ambitieus BYD mikt op top 10 van automerken in België

BYD laat zich niet ontmoedigen door de Europese tariefdrempels en de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s. Op een persconferentie onthulde het merk zijn ambitie om in de top 10 van de Belgische automerken door te dringen. Dit is hoe het dat wil bereiken.    

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Rolls-Royce voertuig?
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.