Om zijn spectaculaire groei verder door te zetten, bouwde de Amerikaanse constructeur van elektrische auto’s Tesla verscheidene nieuwe fabrieken, die moeten het toelaten het productievolume verder op te drijven. Alleen loopt die expansie niet van een leien dakje en investeerde Tesla al miljarden in zijn nieuwe sites, zonder dat die al iets hebben opgebracht. “Die nieuwe faciliteiten zijn momenteel alleen geldovens…”, liet CEO Elon Musk zich onlangs nog ontvallen en voegde eraan toe “dat een faillissement dreigt als die toestand niet snel verandert.”
Slechts 10% van productiecapaciteit
Het plan was dat de nieuwe Gigafabriek in Grünheide (Duitsland) en die in Texas (VS) momenteel op volle toeren zouden draaien. Maar dat is helemaal niet het geval. Tesla rekende erop in Grünheide jaarlijks zo’n 500.000 stuks van de Model Y te produceren, maar momenteel lopen daar wekelijks amper 1.000 voertuigen van de band, meldt het Duitse medium Bild. Dat is dus slechts 10% van het voorziene productievolume.
Volgen de bronnen van Bild is dat lage productieritme te wijten aan verschillende factoren. Er zou eerst en vooral een groot kwaliteitsprobleem zijn, waardoor vele wagens nog voor de levering moeten worden hersteld of aangepast. Daarnaast werft men nog steeds personeel aan dat blijkbaar moeilijk te vinden is in die regio. Momenteel telt Tesla Grünheide zo’n 4.500 werknemers, maar dat aantal moet tegen het einde van het jaar minstens verdubbelen tot 9.000 mensen om toe te laten dat de fabriek, waar zowel wagens worden geassembleerd als batterijen worden vervaardigd, op haar volledige capaciteit kan draaien.
Advertentie – lees hieronder verder
Tekort aan onderdelen
Bovendien kampt ook Tesla, net als de hele auto-industrie, met een nijpend tekort aan componenten dat onder andere te wijten is aan de nasleep van de coronacrisis. Zo worden de elektromotoren voor de Duitse fabriek geleverd door de Chinese fabriek in Shanghai die in het voorjaar echter al meerdere weken stillag door een nieuwe lockdown ten gevolge van de pandemie. Al deze tegenslagen zouden ertoe geleid hebben dat Tesla in het tweede kwartaal van 2022 ongeveer 17% minder Models 3 en Y verkocht heeft dan gepland.
En dat terwijl er op een verdere groei was gerekend. Uiteraard heeft deze toestand een impact op het winstvooruitzichten en de beursnoteringen van Tesla die stevig de dieperik ingingen. De tijdelijke sluiting van de Gigafabriek in Grünheide doet daar natuurlijk geen goed aan en mag niet te lang duren om te toekomst van het bedrijf niet te hypothekeren. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be