Net als vele andere autoconstructeurs heeft ook Tesla af te rekenen met toeleveringsproblemen van componenten in de nasleep van de coronacrisis. Daardoor draaien de fabrieken nog steeds niet op volle toeren en dalen de winstvooruitzichten spectaculair. In zulke mate dat zelfs de immer positief ingestelde CEO Elon Musk in lichte paniek raakt. Op een bijeenkomst met zijn aandeelhouders verklaarde Musk dat “de onderbrekingen in de toeleveringsketen nu al twee jaar duren en een echte nachtmerrie worden, want zo kunnen de fabrieken niet op volle capaciteit draaien om de werknemers te betalen en dreigt een faillissement.”
Cash blijft in China
Het is inderdaad een feit dat de investeringen in de nieuwe fabrieken in Berlijn (Duitsland) en Austin (VS) miljarden dollars hebben gekost, maar nog amper hebben bijgedragen tot de productie van Tesla. Daarbovenop komen de problemen met tekorten aan halfgeleiders en grondstoffen die de autosector blijven teisteren én de nieuwe lockdowns in China, waardoor de fabriek in Shanghai weer enkele weken de deuren moest sluiten.
De Chinese markt is erg belangrijk in het succesverhaal van Tesla, maar houdt tegelijk een belangrijk risico in voor de rendabiliteit van de onderneming. Zelfs met een ernstig gevaar op een faillissement volgens de financiële analisten van GLJ Research, omdat een groot deel van de middelen van Tesla in China geblokkeerd zijn. China laat namelijk niet toe dat de winsten van de lokale productie worden geëxpatrieerd. En dat stelt Tesla niet in staat om zijn activiteiten elders vlot te trekken of te ondersteunen mocht dat nodig zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Nochtans doet Tesla het ver van slecht. De constructeur maakt winst sedert 2018 en realiseerde vorig een recordverkoop van meer dan 1 miljoen wagens. En ook in het eerste trimester van 2022 waren de resultaten zeer goed, met een recordwinst van 3,7 miljard dollar.
10% personeel aan de deur?
Maar door de nieuwe problemen daalden de winstverwachtingen voor het tweede trimster van 2022 tot 2,5 miljard dollar. Dit is nog steeds voortreffelijk, maar tegenwoordig kampt Tesla ook met veel hogere kosten die samenhangen met de eerdere vooruitzichten van een verder gestegen productievolume dat nu wellicht niet bereikt zal worden. Bovendien sleept het bedrijf nog een langetermijnschuld van 30 miljard dollar mee die eveneens afgelost moet worden.
Vandaar dat Elon Musk de voorbije weken meermaals aan de alarmbel trok. Hij verklaarde dat in deze omstandigheden wellicht 10% van het personeel zal moeten afvloeien tot de toeleveringsketen weer hersteld is. Later stelde hij dat cijfer bij tot 3,5%, maar de twijfel blijft bestaan. Want ook al heeft het bedrijf zonder twijfel een mooie toekomst voor zich, toch kampt het op korte termijn met ernstige cashflowproblemen. En die kunnen, zoals de financiële analisten en Musk zelf aangeven, in het slechtste scenario tot een faillissement leiden. Deze moeilijke situatie ligt trouwens ook weerspiegeld in de koers van het Tesla-aandeel dat sinds het begin van het jaar een derde van zijn waarde verloren zag gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be