Ook al staan we nog maar aan het begin van de transitie naar de elektrische auto, toch moet gezegd worden dat deze omwenteling stilaan meer perspectief biedt. Hoezo? Simpelweg omdat in slechts een paar jaar tijd de technologieën van de elektrische auto veel matuurder zijn geworden en ze het mogelijk maken om (bijna) alles te doen wat mogelijk is met een thermisch voertuig.
Dit is natuurlijk misschien nog een beetje optimistisch, want we leggen nog geen 1.300 of 1.400 km in één keer af, zoals we dat kunnen doen met een heel goed dieselmodel (als je een grote tank hebt). Toch worden de verschillen geleidelijk kleiner en dit zal de komende jaren uiteraard zo blijven doorgaan. Als de overheid tenminste haar rol opneemt door een laadnetwerk op te zetten dat die naam waardig is.
Groeiend aanbod
Herinner dat de elektrische auto’s (Peugeot 106 en andere initiatieven in de jaren 1990) aanvankelijk een autonomie van amper 80 km bereikten, terwijl ook de snelheid beperkt bleef tot zo’n 80 km/u. Die tijd is voorbij, want tegenwoordig hebben veel elektrische auto’s een rijbereik dat vrijwel vergelijkbaar is met de thermische modellen.
Daarbij werden verschillende etappes afgelegd: zo’n 200 km in 2015, daarna 350 km rond 2020. Tegenwoordig ligt de actieradius van een gemiddelde elektrische auto al rond de 400 km, terwijl de topmodellen een bereik van 600 tot 1.000 km claimen (theoretisch). En intussen zou de Mercedes EQXX concept al bijna 1.200 km op één lading aankunnen.
Advertentie – lees hieronder verder
Om deze zeer snelle vooruitgang te illustreren, voerde de Touring Club Suisse (TCS) in samenwerking met de Noorse automobielclub (NAF) een grondige analyse uit: bij niet minder dan 31 100% elektrische modellen werd de capaciteit van hun batterij gecontroleerd. Vooral op vlak van autonomie, wat voor velen het aankoopcriterium bij uitstek blijft. Voor de methodologie gebruikte de TCS “een realistische een intercity-route die de WLTP- en RDE-tests en het GreenNCAP-programma aanvult.”
Drie evaluatiecriteria
Drie criteria werden geëvalueerd om tot een rangschikking te komen: autonomie, verbruik en laadtijd. En de TCS zei verbaasd te zijn, want de resultaten getuigen van een radicale evolutie van de prestaties. Zo scoorden alle auto’s gemiddeld meer dan 55%, terwijl drie zelfs meer dan 80% behaalden. Slechts zes voertuigen scoorden minder dan 60% van de punten, wat de kwaliteit van de producten op de huidige markt bewijst.
Als we de rangschikking volgens autonomie bekijken, levert de Mercedes-Benz EQS 450+ een actieradius van 620 km en de Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC 596 km. Op de derde plaats staat de BMW i4 eDrive40 (584 km), gevolgd door de BMW iX xDrive50 en de Tesla Model Y Long Range (569 km).
Bij de laagste rijbereiken vinden we dan weer de Chinese Hongqi EHS-9 met 371 km autonomie, de Cupra Born met 376 km, de Maxus Euniq6 met 388,4 km, de BMW iX xDrive40 met 399,4 km en de Porsche Taycan 4 Cross Turismo met 403 km. Inderdaad, de duurste modellen zijn noodzakelijk de beste.
De Touring Club heeft ook de oplaadtijd of op zijn minst de snellaadcapaciteit van de batterijen geëvalueerd, die ook sterk afhankelijk is van de gebruikte technologie. Het is geen verrassing dat de modellen met een 800V-boordnetwerk hier het beste zijn, waarbij nogmaals de Kia EV6 opvalt met bijna 220 kW aan laadvermogen.
Natuurlijk blijft Tesla ook zeer goed gepositioneerd, zelfs met een boordnetwerk dat beperkt blijft tot 400V. Maar omdat deze auto’s vermogens tot 175 kW accepteren dankzij een hogere stroomsterkte van de batterij die een hoger vermogen mogelijk maakt, zijn er hier helemaal geen problemen op vlak van opwarming.
Merk/model | Score |
Kia EV6 RWD | 84 |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 83 |
BMW i4 eDrive40 | 82 |
Mercedes-Benz EQS 450 + | 79 |
Kia EV6 4WD | 79 |
BMW i4 M50 | 79 |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 78 |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 78 |
Polestar 2 LR Single Motor | 74 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 74 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 72 |
BMW iX xDrive50 | 72 |
Audi e-tron Q4 40 | 71 |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 70 |
MG ZS Long Range | 70 |
VW ID.5 GTX | 69 |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 69 |
Skoda Enyaq iV80X | 69 |
Renault Mégane E-tech | 68 |
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | 67 |
BMW iX xDrive40 | 67 |
VW ID.4 GTX | 66 |
Polestar 2 LR Dual Motor | 66 |
Cupra Born | 66 |
Volvo C40 Recharge | 64 |
NIO ES8 | 59 |
Ford Mustang Mach-E GT | 58 |
BYD Tang | 58 |
Xpeng P7 | 56 |
Maxus Euniq6 | 55 |
Hongqi EHS-9 | 55 |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be