Auto-industrie

Ford splitst activiteiten voor elektrische en niet-elektrische auto’s

Ford wil zijn activiteiten voor elektrische auto’s en auto’s met verbrandingsmotoren opsplitsen. Het doel is om sterker te staan bij de elektrische auto’s en Tesla in te halen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 09/03/2022 | Leestijd: 3 min

De transitie naar de elektrische auto leidt tot grote reorganisaties van de businessunits en afdelingen van automerken. Zo heeft Ford beslist om zijn elektrische activiteiten volledig te scheiden van de activiteiten met verbrandingsmotoren. Het doel: beide afdelingen beter structureren, onderzoek en ontwikkeling optimaliseren en uiteindelijk steviger in de markt staan.

De ambitie van Ford is om Tesla in te halen op de elektrische markt. Dat wordt eerlijk gezegd nog een hele uitdaging, rekening houdend met de voorsprong van het bedrijf van Elon Musk, vooral qua batterijmanagement en het (zeer uitgebreide en performante) netwerk van superchargers. Ford heeft net als Volkswagen besloten om de elektrische aandrijving volledig te omarmen en niet langer op de rem te staan, zoals al bleek uit de verrassende lancering van de Mustang Mach-E.

Advertentie – lees hieronder verder

Mustang Mach-E manufacturing

Jim Farley, de nieuwe CEO van Ford, heeft de ambitie om tegen 2026 – over nauwelijks vier jaar dus – al twee miljoen elektrische auto’s te bouwen. De financiële markten appreciëren deze positionering blijkbaar, want het Ford-aandeel presteert beter dan dat van zijn concurrenten.

Gaat Renault nog een stap verder?

Megane E-Tech

Deze strategiewijziging zie je bijna overal in autoland. Met het oog op een mogelijke afsplitsing, zou Renault dit najaar ook een reorganisatie van zijn activiteiten aankondigen. Verschillende bronnen spreken over een eerste businessunit die specifiek is voor Frankrijk en die alle activiteiten rond elektrische auto’s samenbrengt.

Een tweede businessunit zou verantwoordelijk blijven voor de ontwikkelingen rond verbrandingsmotoren en hybrides, die zullen doorgaan op andere markten en dan vooral in opkomende markten die nog niet meteen elektrificeren. Deze visie zou ook heel goed passen in het project van Luca de Meo om het merk te herstructureren.

Deze reorganisaties zijn belangrijk voor de constructeurs, die volop in een wedloop naar elektrificatie zitten. Er staat duidelijk veel op het spel, want volgens beursmakelaar Wedbush kan de markt voor elektrische voertuigen in de loop van het komende decennium 5.000 miljard dollar vertegenwoordigen.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie