Terwijl er veel is gesproken over Volkswagens Dieselgate, is er veel minder gezegd over de grootschalige fraude door het Japanse merk Daihatsu, iets wat al sinds 1989 aan de gang is. De zaak kwam aan het licht in april 2023 toen ontdekt werd dat de resultaten van crashtests van bepaalde modellen meer dan dubieus waren. Sommige onderdelen waren namelijk gewijzigd ten opzichte van de originele modellen.
Een panel van onafhankelijke experts voerde het onderzoek uit en vond 174 onregelmatigheden in 25 testcategorieën. In totaal ging het om 64 modellen, waaronder modellen die werden geproduceerd in samenwerking met Toyota, Mazda en Subaru.
Extreme druk?
De affaire kreeg al snel nationale dimensies en al snel moesten er verklaringen worden gegeven: extreme druk door een te strak en rigide ontwikkelingsschema, een gebrek aan expertise bij het management en een gebrek aan beschikbare testvoertuigen om kosten te besparen. Dit zijn zeker factoren, maar ze zijn natuurlijk onaanvaardbaar, vooral als ze de veiligheid van de consument in gevaar brengen.
Advertentie – lees hieronder verder
Als gevolg hiervan is de productie van Daihatsu stilgelegd tot eind januari en mogen de 30.000 dealers van het merk geen bestellingen meer aannemen. Alle leveringen zijn ook opgeschort. Dit is een ingewikkelde zaak, want het heeft directe gevolgen voor het gigantische Toyota, die 50% van het merk Daihatsu bezit en bijzonder veel waarde hecht aan de betrouwbaarheid van zijn voertuigen en het vertrouwen van zijn klanten. De kans is groot dat het stigma dat aan Daihatsu kleeft als gevolg van deze affaire zich uitbreidt naar de hele Japanse auto-industrie.
11.000 Belgische voertuigen?
In elk geval zullen de kosten voor Daihatsu-Toyota kolossaal zijn. Er zullen strafrechtelijke en financiële sancties volgen, evenals herstellingen en aanpassingen aan bestaande voertuigen. Of de schadevergoeding die zal worden geëist door consumenten of hun verenigingen. Het terugroepen van 64 modellen, waarvan sommige dateren uit 1989, is een ongeziene operatie.
Maar hoe zit het in België? Kei-autospecialist Daihatsu heeft België (en Europa) 11 jaar geleden verlaten. Maar sommige voertuigen rijden nog steeds rond. Naar verluidt zijn er 11.000 auto’s in België en eigenaren kunnen contact opnemen met het merk om schadevergoeding te eisen als hun voertuig getroffen is door de fraude.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be