Auto-industrie

Honda Integra: Een rijke geschiedenis

Vorige week kondigde Honda aan dat het werkte aan de terugkeer van een Integra binnen zijn gamma. In afwachting van deze nieuwkomer, blikken we al eens terug op de rijke geschiedenis van dit model…

Geschreven door David Leclercq | 26/08/2021

De Honda Integra komt dus terug in de catalogus. Eigenlijk is het eerder de Acura Integra die zijn comeback zal maken, dus een Amerikaanse versie die zal worden gerebadged met Honda’s luxemerk Acura. Dat verhindert echter niet dat het model later hier ook op de markt gebracht kan worden. Want dat is al meerdere malen gebeurd met de CR-V, de Accord of nog recenter met de HR-V. Maar ook bij ons heeft Integra zijn moment van glorie gekend. En niet alleen met zijn Type-R-versie uit de late jaren 1990. Een terugblik op de geschiedenis van dit model.

Eerste vijfdeurscoupé

De eerste Integra was inderdaad een gezinswagen, maar dan wel een heel bijzondere. Je zou hem zelfs kunnen beschouwen – samen met de Mazda 323F – als één van de eerste vijfdeurscoupés in de autogeschiedenis. Zijn sportiviteit werd verder onderstreept door zijn sportieve lijn, die nog eens geaccentueerd werd door de beroemde intrekbare koplampen. De carrière van de Integra duurde 3 jaar bij ons. Dit is kort, maar niet verrassend, omdat destijds de levenscyclus van Japanse auto’s zeer beperkt was. De tweede generatie van de Integra ging aan ons voorbij, maar was wel succesvol in Japan en de VS onder het Acura-label. We herinneren dat dit model zich onderscheidde door de koplampen die bijna de hele grille innamen.

VTEC-generatie

Honda Integra

Maar het succes van de Integra is ook en vooral te danken aan de motoren met de magische 4 letters: VTEC. Honda puurde uit een kleine cilinderinhoud een waanzinnige cavalerie met een vurig temperament in de hoge toeren. Met 160 of 170 pk in de vroege jaren 1990 had Honda een solide reputatie opgebouwd, die zelfs de aandacht trok van BMW en Porsche. Het is net op dit aspect dat de derde generatie Integra verderbouwde, vooral met de Type-R-versie die 190 pk puurde uit een atmosferische 1,8 liter. Die was bij ons zeer bekend, omdat deze Type-R eigenlijk de enige versie was die op het oude continent op de markt werd gebracht. Hij heeft nu nog steeds een ongelooflijke uitstraling.

Honda Integra

En een zeer hoge waardering op de tweedehandsmarkt: reken 20.000 euro, of zelfs meer dan 30.000 voor de mooiste exemplaren! Kom op Honda, als jullie nog zo’n kanjer uitbrengen, happen we zeker toe, beloofd!

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook