Tot voor kort koos je opties op je nieuwe wagen, betaalde daar extra voor en die functies werkten van de eerste tot de laatste dag dat die auto in jouw bezit was. Logisch. Wel op dit vlak is er een revolutie aan de gang in de autosector. Vele merken werken aan een efficiënter productieconcept van hun geconnecteerde auto’s waarin eigenlijk vrijwel alle functionaliteiten meteen worden voorzien. Vele comfort- en rijhulpmiddelen maken namelijk gebruik van een elektronische stuureenheid, sensoren en camera’s die haast onmogelijk individueel of achteraf in het voertuig te plaatsen zijn.
Abonnement voor opties
Moet je dan tegenwoordig steeds een full option wagen kopen? Neen, hoor. Dat zou waarschijnlijk onmogelijk zijn omwille van het te hoge prijskaartje voor de consument. De constructeurs vonden de oplossing in het blokkeren van bepaalde functionaliteiten in hun modellen, die pas na het betalen van een abonnement of huurgeld worden vrijgegeven. Dit is een praktijk die in de telecom- en gamesector al langer bestaat met de zogenaamde microtransacties, die tegen betaling extra functies, meer geheugen of betere prestaties garanderen.
Op dit vlak ontstond er recent ook heel wat buzz in de autosector door het feit dat BMW op sommige Aziatische markten die zetelverwarming ‘verhuurt’ voor ongeveer 18 euro per maand. Het idee hierachter is dat de bestuurder sommige functies niet het hele jaar door nodig heeft en ze dus ook enkel kan huren voor bepaalde periodes. Het lijkt vreemd, alsof in je eigen huis extra zou moeten betalen voor het gebruik van het toilet, de microgolfoven of de tuinstoelen als je die nodig hebt.
Nu heb je bij BMW nog steeds de mogelijkheid om permanent van ‘jouw’ zetelverwarming gebruik te maken voor een goede 400 euro. Daarnaast zijn er ook abonnementen voor langere perioden die een gunsttarief aanbieden voor klanten die graag steeds de billen warm houden. Het Duitse merk biedt gelijkaardige formules aan voor andere functionaliteiten in de wagen, waaronder het infotainmentsysteem, geavanceerde veiligheidssystemen of comfortitems. BMW voerde dit ‘huursysteem’ al in op de Aziatische markten, maar wellicht zal het na enig aftasten ook bij ons worden geïntroduceerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Geblokkeerde functies
Deze trend van ‘geblokkeerde functies onder abonnement’ zet zich trouwens door in de hele auto-industrie. Denk maar een meesturende achterwielen op de topmodellen van Mercedes. Een systeem dat standaard in de auto zit, maar slechts tegen betaling geactiveerd wordt voor de klant. Of Tesla dat ‘over-the-air’ upgrades voorziet van de elektrische aandrijving, de batterij of de functies voor autonoom rijden.
Het ‘digitaal shoppen’ lijkt dus finaal door te breken in de autosector en heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Zo kan je bijvoorbeeld in de winter een abonnement nemen voor zetelverwarming dat je in de zomer inruilt voor zetelventilatie, eventueel in combinatie met een uitgebreid navigatiesysteem en autonoom rijden tijdens de vakantieperiode. Of extra batterijcapaciteit voor langere trips.
Het hele systeem heeft duidelijk potentieel. Alleen blijft de vraag hoeveel die extra’s de klant zullen kosten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be