Kan Portugal de aanvoer van lithium verzekeren?

Galp en Northvolt hebben besloten om een lithiumraffinagefabriek in Portugal te bouwen om de markt voor elektrische auto’s te bevoorraden. Dit is geen verrassing aangezien de Portugese bodem rijk aan lithium is. Kan dit de onafhankelijkheid van Europa waarborgen?

Gepubliceerd op 26 april 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Kan Portugal de aanvoer van lithium verzekeren?

Het Portugese olieconcern Galp Energia en de Zweedse producent van elektrische batterijen Northvolt gaan samen een lithiumraffinagefabriek bouwen in de buurt van Lissabon. Volgens beide groepen wordt het een van de grootste fabrieken van Europa. De bouw begint nu en de fabriek zal naar verwachting in 2025 volledig operationeel zijn.

De fabriek zal 40 km ten zuiden van Lissabon worden ingeplant, een strategische positie, omdat deze locatie “toegang tot het spoorwegnetwerk en de havenfaciliteiten” mogelijk maakt, zegt Galp Energia. De faciliteiten zullen sterk ontwikkeld worden en zullen jaarlijks tussen de 28.000 en 35.000 ton lithiumhydroxide produceren. Een volume om ongeveer 700.000 elektrische voertuigen (of 50 GWh) uit te rusten. Dit is een mooi begin, als je weet dat de verkoop van nieuwe auto’s in Europa ongeveer 12 miljoen eenheden per jaar bedraagt (wanneer er geen crisis is).

Cruciaal erts

lithiumq-1

Zoals we weten is lithium een uiterst cruciaal mineraal voor de batterijen van elektrische auto’s en is de productie momenteel compleet ontoereikend, waardoor de prijzen exploderen. Natuurlijk vergroot de oorlog in Oekraïne dit fenomeen, maar de situatie is zo kritiek dat zelfs China zich er zorgen over begint te maken. De verwachting is inderdaad dat de vraag de komende maanden met 26% zal groeien, wat de behoefte op 450.000 ton zou brengen. Een volume dat 10.000 ton hoger ligt dan de huidige productie en dat erg onder druk komt door de geopolitieke spanningen.

Advertentie – lees hieronder verder

De inplanting van deze fabriek in Portugal is uiteraard geen toeval. De bodem van dit Europese land zit inderdaad vol met dit edelmetaal lithium. Het is dus een kwestie van ervan te profiteren en er een belangrijke economische activiteit van te maken, zei de baas van Galp Energia.

In totaal bevat 10% van de Portugese bodem lithium, reserves die zo belangrijk zijn dat ze Europa in staat zouden stellen zelfvoorzienend te zijn voor lithium, terwijl vandaag 86% van onze consumptie wordt geïmporteerd uit Chili, China en Australië.

Gezien de huidige transitie-uitdagingen volgt de Europese Commissie deze kwestie uiteraard op de voet en moedigt zij dit project volledig aan, net als de Portugese regering, die hiermee banen en een nationale knowhow wil creëren.

lithiumb-2

De Portugese regering maakte dus haar keuze en gaf begin februari de toestemming voor de winning van het witte goud lithium – in maar liefst zes regio’s van het land. De exploitatie van de 60.000 ton bekende reserves zal dus in de komende maanden beginnen, wat zal leiden tot de oprichting van een geïntegreerde waardeketen in het land om het batterij- en elektrische mobiliteitsecosysteem van de Europese Unie te bevoorraden. De regering heeft aangekondigd dat de winning en exploitatie zal plaatsvinden binnen een strikt milieukader, wat dus goed nieuws zou zijn voor onze energietransitie. Hopelijk zal deze onafhankelijkheid op termijn de prijs van elektrische auto’s verlagen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.