De deal is rond: het Duitse ElectricBrands wordt voor 100 procent eigenaar van de kleine constructeur Artega, die al enkele jaren met grote financiële problemen kampt. Zoals de naam doet vermoeden, produceert ElectricBrands vandaag lichte elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft nog meer ambitie en wil op een originele manier bekendheid verwerven.
Het plan is namelijk om de befaamde Isetta te herlanceren (hier Microlino genoemd). Dit originele kleintje – toegankelijk via een deur … aan de voorkant – werd geboren in 1953. In die tijd was de auto een rechtstreekse concurrent voor de Fiat 500. De Isetta kende een problematisch begin, maar dan werd de licentie verkocht aan BMW, dat hem in Europa produceerde. Er volgden nog andere licenties, waardoor de Isetta over bijna heel de wereld op de markt werd gebracht.
Nieuwe start
Sinds 2020 heeft Artega, dat ook sportieve coupés bouwt, de ambitie om een kleine Isetta te herlanceren, maar dan 100 procent elektrisch. Helaas staat het bedrijf na twee jaar ontwikkeling nog (zo goed als) nergens. Het is nu dus aan de overnemer ElectricBrands om de terugkeer te realiseren.
Advertentie – lees hieronder verder
Het resultaat wordt een zeer korte auto met originele look (2,48 meter lang en 1,5 meter breed), die volledig elektrisch rijdt. Blijkbaar veranderen de technisch kenmerken niet in vergelijking met wat Artega eerder bedacht: de nieuwe Microlino belooft een topsnelheid van 90 km/u en een autonomie van 200 km. Naar verluidt zou deze remake van de Isetta zich ook dwars kunnen parkeren. De kleine elektrische tweezitter wordt al begin 2023 verwacht en komt in het productgamma van ElectricBrands naast de XBUS (een kleine, moduleerbare elektrische bestelwagen met originele esthetiek). De lat ligt hoog want ElectricBrands rekent erop 30.000 exemplaren te assembleren vanaf het eerste jaar. Het bedrijf hoopt bovendien ongeveer 250 nieuwe jobs te creëren in de regio Schleswig-Holstein.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be