Auto-industrie

“Mercedes gaat stoppen met breaks maken”

Geen breaks meer vanaf 2030: deze realiteit doemt op voor het Mercedes-gamma. De volgende E-Klasse zou dus de laatste in zijn soort zijn. Maar waarom?

Geschreven door David Leclercq | 18/01/2022

Volgens het Duitse Automobilwoche zal de volgende E-Klasse Break waarschijnlijk de laatste break in de geschiedenis van Mercedes zijn. Het merk met de ster is namelijk van plan om dit koetswerktype geleidelijk te laten verdwijnen, zo zeggen de journalisten.

Na 2025 zou de CLA Shooting Brake dus niet meer vernieuwd worden, een lot dat naar verluidt ook de vervanger van de huidige C-Klasse te wachten staat. En aan het einde van het decennium is het dan de beurt aan de grote E-klasse Break om op pensioen te gaan.

Advertentie

Als dit effectief waar is, wordt een bladzijde van de geschiedenis omgeslagen. Ter herinnering: het was in 1977 dat de wereld kennismaakte met de breakvariant van de W123. Dit model kwam vanaf 1978 op de markt en zou een enorm succes worden.

Mercedes devrait arrêter les carrosseries break d’ici peu. Mais pourquoi ?

Waarom de break opgeven?

Constructeurs elimineren steeds vaker koetswerktypes die minder goed verkopen. En dit is blijkbaar ook het geval bij de breaks van Mercedes die steeds minder populair zijn ten voordele van de SUV’s. Het Duitse merk is niet het enige dat tot deze conclusie komt, want ook Skoda heeft besloten de Fabia Combi uit zijn catalogus te schrappen.

Uiteraard zal het altijd nodig zijn om een alternatief te kunnen bieden aan klanten die ruimte nodig hebben. Bij Mercedes wordt dit beoogd door de ontwikkeling van een SUV-berline die de voordelen van een SUV zou combineren met die van een berline.

Technisch zou die aanpak ook veelbelovend zijn, aangezien een SUV meer ruimte in zijn vloer biedt (vanwege de hoogte) om een accupakket te huisvesten. We twijfelen echter aan dit laatste argument, aangezien bijvoorbeeld de Porsche Taycan Sport Turismo toch een elektrische break is…

Porsche Taycan Sport Turismo

Daarnaast is er ook de energiekwestie bij het vervangen van het traditionele gamma door SUV’s. Inderdaad, aangezien ze hoger, zwaarder en minder goed geprofileerd zijn, zijn ze ook beduidend gulziger, of het nu met benzine of elektriciteit is.

Waar Mercedes ongetwijfeld het grootste voordeel zou halen, is in het financiële aspect: een SUV kan een veel grotere winstmarge genereren dan een berline of een break… Zo rijst de vraag wat er gaat gebeuren met deze aanpak in regio’s die binnenkort de fiscale jacht op SUV’s willen openen, zoals Wallonië.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook