Door de oorlog in Oekraïne en de sancties van de meeste landen wereldwijd hebben bijna alle autoconstructeurs hun activiteiten in Rusland gestaakt. Dat is het geval voor Volvo, Toyota, Mercedes en Renault. Het Franse merk was nochtans goed vertegenwoordigd in het grootste land van de wereld. Het moest echter inpakken en de sleutels van zijn fabriek overhandigen aan de stad Moskou. In mei 2022 kondigde burgemeester Sergeï Sobyanin aan dat door deze situatie een nieuwe pagina geschreven kan worden in de geschiedenis van Moskvich, een Russisch automerk dat in 2005 verdween.
Aanvankelijk zou de productie van de nieuwe Moskvitch-modellen op 22 december starten. Wat meteen de vraag oproept hoe de Russen deze grote fabriek opnieuw operationeel kunnen maken. Door voertuigen en technologie van Renault te gebruiken, ondanks de onderbroken toelevering van veel onderdelen? De oplossing is eenvoudiger: alles komt uit China.
Eerste Moskvitch 3
We moeten het toegeven: de doorstart van de Renault-fabriek ging bliksemsnel. En dat is natuurlijk te danken aan technologie van buitenaf. Meer bepaald uit China, want de gloednieuwe Moskvitch is niets minder dan een replica van de JAC JS4 SUV, met nauwelijks meer dan een andere badge. Een heel eenvoudige operatie dus, aangezien de fabriek zich nu beperkt tot de montage van halfgeassembleerde onderdelen uit China.
Advertentie – lees hieronder verder
Het model dat momenteel in Rusland verkocht wordt, heeft een verbrandingsmotor. Hij is uitgerust met een atmosferische 1.6 of een 1.5 turbo. Nochtans bestaat dit model op bepaalde markten ook in een elektrische versie, die op termijn wellicht ook in Rusland wordt aangeboden. Moskvitch steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken, want vanaf 2024 verschijnt een tweede model binnen deze samenwerking. Bovendien kondigde Moskvitch aan dat een meer ‘lokaal’ model gepland is over enkele jaren.
De Chinezen zien het dus wel zitten en willen alle kansen grijpen in Rusland. Dat leidt ongetwijfeld tot tandengeknars bij de verantwoordelijken van Renault, want de groep moest zijn fabriek afstaan waarin het een miljard euro heeft geïnvesteerd. De komst van de Chinezen verkleint wellicht de kansen van de Renault-groep om zijn productiesite over zes jaar te recupereren, zoals overeengekomen was met de Russische autoriteiten in het geval de internationale spanningen zouden afnemen. Opmerkelijk is ook dat Volkswagen in 2020 een belang van 50 procent heeft genomen in JAG, het moederbedrijf van JAC. Dit roept vragen op over het (hopelijk onbedoeld) omzeilen van economische sancties…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be