Steeds meer automobilisten blijken zelf hun auto te onderhouden. Dit concludeert een GiPA-enquête in opdracht van de Auto5-groep. De analyse toont aan dat 23% van de automobilisten min of meer complexe onderhoudswerkzaamheden aan hun auto zelf uitvoert. Dit is een stijging van 3% tegenover het vorige onderzoek in 2019.
Er zijn natuurlijk verschillende niveaus van onderhoud. Ruitenwisserbladen vervangen is iets anders dan olie verversen of een koplamp vervangen. Bij eenvoudige klussen (ruitenwissers vervangen, vloeistoffen bijvullen enzovoort) voert 50% van de Belgische automobilisten het werk zelf uit, tegenover 44% in 2005. Uit de studie blijkt dat 19% van de werkzaamheden bij de automobilist thuis gebeuren, omdat hiervoor maar enkele gereedschappen en geen echte technische vaardigheden vereist zijn.
Van de uitgevoerde werkzaamheden is 12% eerder technisch, zoals het vervangen van remblokken, oliefilters of pollenfilters enzovoort. Tot slot merkt GiPA op dat 9% van de werkzaamheden zeer technisch is, zoals het vervangen van een koppeling of distributieriem. Tussen 4% en 9% van de automobilisten voert deze taken zelf uit. In 5% van de gevallen krijgen ze hulp van een kennis, een vriend of een derde die waarschijnlijk over de technische vaardigheden beschikt.
Advertentie – lees hieronder verder
Kosten te hoog?
Maar waarom doen Belgen dit werk steeds vaker zelf? Het voor de hand liggende antwoord: wegens de kosten. Uit de GiPA-enquête blijkt dat 69% van de respondenten dit aspect naar voren schuift bij de aankoop van een band om zelf te monteren. Kwaliteit en verkeersveiligheid komen op de tweede plaats. Voor olie daarentegen is het niet de prijs die de doorslag geeft (48%), maar de bescherming van de mechaniek (51%).
Het materiaal voor de werken wordt gekocht bij autocentra (39%), dealers (18%), supermarkten (12%), onlineshops (12%) of doe-het-zelfzaken (7%). Het is verrassend dat er zo weinig via internet gekocht wordt. Maar dit is aan het veranderen: volgens Auto5 stijgen de online aankopen van auto-onderdelen met 1% per jaar. Dit geldt ook voor websites van autocentra. Het is dus eerder het aankoopkanaal dat verandert dan de leveringsbron zelf. De prijs blijft een belangrijke factor voor consumenten, die vaak online informatie inwinnen voor ze kopen.
Volgens de uitleg van Auto5 bij de onderzoeksresultaten, kunnen sommige onderhoudswerkzaamheden die je zelf doet de prijs van de factuur met 50% verlagen. Vaak ligt de factuur zo hoog door de loonkosten die de afgelopen jaren sterk gestegen zijn.
Alles zelf doen?
Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je zelf kunt doen. Denk maar aan taken waarvoor je specifieke apparatuur elektronisch moet verbinden met de auto, toestellen die een gewone automobilist uiteraard thuis niet heeft. Vergeet ook niet dat er bepaalde elektronische ‘beveiligingen’ bestaan waardoor dat de auto mogelijk niet opnieuw start na een ingreep. Dit is niet om te verhinderen dat automobilisten het werk zelf doen, maar om alle systemen van het voertuig opnieuw te activeren. Goed om te weten...
Automobilisten werken uiteraard het vaakst aan oudere of tweedehands auto’s. Nieuwe of recentere auto’s zijn vaker te vinden bij dealers, wat te verklaren valt door de garantie, die vervalt als het werk niet uitgevoerd wordt door een professional. Doorgaans geldt: hoe ouder de auto, hoe meer werk zelf gedaan wordt. Dat is logisch.
Wat het GiPA-onderzoek ook aantoont, is dat vrouwen ook steeds meer herstellingen zelf uitvoeren. Ze zijn zelfs in de meerderheid bij eenvoudige reparaties: 26% van de vrouwen tegenover 21% van de mannen. Dit kan te maken hebben met het groeiende aantal eenoudergezinnen dat inventief moet zijn door de stijgende kosten van het levensonderhoud.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be