Automarkt

Prijzen van batterijen van elektrische auto’s breken alle records 

Meestal wordt een technologie gedemocratiseerd door massale industrialisatie. Dit is helaas niet het geval voor de elektrische auto, die geplaagd wordt door de prijzen van grondstoffen die fiks de hoogte in gaan, vooral voor de batterijen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 5 nov. 2021 | Leestijd: 4 min

Lithium, nikkel, kobalt of koper: deze mineralen die cruciaal zijn voor onze technologieën worden al enkele maanden verhandeld tegen zeer hoge prijzen. Een situatie die zorgen baart voor de uitrol van de elektrische auto die zeer veel van deze materialen verbruikt, vooral lithium voor de productie van batterijen.

Het was te verwachten dat de vraag naar deze materialen de komende jaren sterk zou toenemen, maar men had niet gedacht dat de prijzen zo fel door het dak zouden gaan. De lithiumproducenten hebben de vraag namelijk niet zien aankomen van de autoconstructeurs die de ontwikkeling van hun gamma elektrische auto’s de afgelopen maanden aanzienlijk hebben versneld. En dat is net het probleem: het aanbod kan de vraag niet bijhouden, waardoor de prijzen naar recordhoogtes worden getrokken. Een voorbeeld: de prijs van lithium is in slechts één jaar verdrievoudigd en deze situatie zal de komende maanden niet te verbeteren.

Advertentie – lees hieronder verder

De oorzaak: er is de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in nieuwe ontginningen, omdat het geld eerst werd gebruikt om de huidige mijnen te vergroenen. En dat is natuurlijk een goede zaak. Toch blijft de behoefte aan nieuwe ontginningen erg hoog en het zal waarschijnlijk enkele jaren duren voordat ze operationeel zijn.

Andere mineralen

production batteries

Deze situatie die betrekking heeft op lithium, geldt ook voor nikkel, kobalt, mangaan en koper, waarvan de prijzen eveneens sterk de hoogte in gingen. Koper blijft ook een van de essentiële componenten voor de elektrische auto die er tot 80 kg van bevat tegenover ‘slechts’ 20 kg voor een auto met een verbrandingsmotor. Koper wordt ook massaal gebruikt in laadpalen, evenals in fotovoltaïsche panelen of windturbines. Dus in alle vormen van groene energie die een sterke opgang kent.

Verschillende waarnemers geven aan dat alles erop wijst dat de vraag naar lithium, nikkel en koper tegen 2030 zal vervijfvoudigen.  Dit betekent ook dat de daling van de prijs van batterijen pas over vele jaren wordt verwacht, terwijl men nu streeft naar de elektrificatie van het wagenpark. In deze context zal de prijs van elektrische auto’s niet meteen dalen. Hij zal gelijk blijven aan de prijs van diesel- en benzineauto’s voor de middenklassers, terwijl de komst van kleine elektrische auto’s (stadsauto’s) zal worden uitgesteld door de fabrikanten die er nu niet economisch aan uit geraken zolang deze situatie voortduurt.

Goedkopere batterijtechnologieën?

Een oplossing zou de productie van LFP (Lithium-Iron-Phosphate) batterijen kunnen zijn, die goedkoper uitvallen dan de NCA’s (Nickel Cobalt Aluminium). Het probleem is dat ze ook minder efficiënt zijn dan deze laatste, vooral op vlak van energiedichtheid en dus autonomie. Dit is wat Tesla onlangs heeft gedaan voor de instapmodellen van zijn Model 3.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon