Automarkt

Prijzen van elektrische tweedehandswagens kelderen: begin van een crisis?

Terwijl de totale tweedehandsmarkt het goed doet, zijn de prijzen voor volledig elektrische modellen sterk gedaald. Waarom? Simpelweg omdat er bij particulieren bijna geen vraag is naar deze auto’s…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24 jun. 2024 | Leestijd: 6 min

Elektrische auto’s worden vaak met de vinger gewezen wegens hun exorbitante verkoopprijs. Dit geldt echter vooral voor nieuwe auto’s, want op de tweedehandsmarkt zien we momenteel de compleet tegenovergestelde trend: de prijzen storten letterlijk in.

Professionele verkopers maken momenteel een moeilijke periode door. Het bewijs? Enkele handelaars vertelden aan onze collega’s van L’Écho dat een Tesla Model 3 van vier jaar oud met 120.000 km op de teller nog ongeveer 45% van de nieuwprijs waard zou moeten zijn, maar momenteel verkocht wordt voor slechts 30 à 35% van de nieuwprijs. Dat is nogal een verschil.

Advertentie – lees hieronder verder

Prijsdaling

De trend is overal hetzelfde: de prijzen van elektrische tweedehandswagens dalen. Dit wordt bevestigd door een studie van Indicata, waaruit blijkt dat de prijs van elektrische auto’s sinds begin 2023 met ongeveer 25% gedaald is, tegenover slechts 10% voor een traditionele benzinewagens. Onze collega’s van de data-analysedienst Gocar Data bevestigen dit: op een jaar tijd daalde de prijs van een BMW i3 (2020) van 32.000 euro naar 24.000 euro, die van een Tesla Model X (2022) van 145.000 euro naar 100.000 euro en die van een Mercedes EQB (2022) van 64.000 euro naar 47.000 euro.

Audi-Q4-recharge

Maar waarom dalen de prijzen? De reden is economisch: het aanbod van elektrische tweedehandswagens op de markt is gestegen, terwijl het aantal kopers niet is toegenomen. Het resultaat: een overschot aan auto’s doet de prijzen automatisch dalen, vooral als kopers niet overtuigd zijn.

Langer dan een diesel

Het fenomeen kan blijven duren. Binnenkort komt een eerste golf van elektrische tweedehandswagens op de markt door fleetwagens die aan het einde van hun contract zitten. En omdat er weinig kopers zijn, duurt het nu 129 dagen om een elektrische auto te verkopen, vergeleken met 65 dagen voor een dieselauto.

De tweedehandsmarkt bestaat voor 85% uit particuliere kopers. En we weten dat dit publiek afkerig staat tegenover elektrische auto’s. Dit komt door onzekerheden over de levensduur van de batterij, maar ook omdat soms bijkomende investeringen zoals een laadpunt nodig zijn. De laatste cijfers van Traxio tonen weliswaar een verdubbeling van de verkoop van elektrische tweedehandswagens in de eerste vijf maanden van 2024, maar met slechts 4.000 stuks vertegenwoordigen auto’s op batterijen nog geen 2% van de markt.

15731

Ontoereikende markt

Een ander probleem is dat de meeste elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt grote, dure modellen zijn. Vaak gaat het om een Tesla Model S en Model X, Mercedes EQS of BMW iX. Dit zijn auto’s met een aankoopprijs van 100.000 euro, wat ze nog altijd te duur maakt om tweedehands te kopen, althans voor de meeste particuliere kopers. En dat is normaal: dit zijn de modellen die gekozen werden door bedrijven en zelfstandigen.

Kleinere elektrische modellen zijn veel zeldzamer en kunnen zelden overtuigen omdat hun kleinere batterij al een deel van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft verloren, wat niet geruststellend is. Bovendien is er geen digitaal paspoort of informatie over de gezondheidstoestand van de batterij…

ix

Last but not least verlagen constructeurs momenteel de prijzen van nieuwe modellen die zijn uitgerust met de nieuwste batterijtechnologie. Logischerwijs betekent dit dat particuliere kopers liever voor deze modellen kiezen als ze besluiten elektrisch te kopen… Professionals uit de sector verwachten dat de prijsdaling van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt dit jaar blijft duren. Binnenkort zal er een breed aanbod van elektrische auto’s op de markt zijn voor minder dan 30.000 euro. Experts zijn het er echter nog niet over eens hoelang deze daling zal duren: volgens sommigen zal ze eindigen in 2024, terwijl anderen denken dat ze zal duren tot het einde van het decennium, vooral door de opkomst van LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat) die de prijzen van nieuwe auto’s naar beneden duwt.

Elektrische auto’s duurder in leasing?

Als deze situatie niet verandert, zal dat nog een ander gevolg hebben, namelijk voor de fleetmarkt: hogere leaseprijzen door de lagere restwaardes. Het verschil in kosten zal uiteraard doorgerekend worden aan de klant. Momenteel brengt de doorverkoop van een Tesla Model 3 10.000 euro minder op dan verwacht. Dit zal uiteraard niet blijven duren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon