PSA en FCA: De 5 gevolgen van deze megafusie

Amper enkele weken na het afronden van de fusiebesprekingen met Renault kondigde Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) een trouwpartij met PSA aan. Deze internationale fusie zal een nieuwe automobielreus creëren. Benieuwd naar de gevolgen?

PSA en FCA: De 5 gevolgen van deze megafusie

Vierde grootste groep ter wereld

Hoewel FCA en PSA relatief kleine groepen waren in de branche, zouden ze door de fusie de op drie na grootste ter wereld worden wat de jaarlijkse volumes betreft. Als we de 4,8 miljoen verkochte voertuigen van de ene optellen bij de 3,9 miljoen van de andere, komen we uit op 8,7 miljoen stuks. Alleen Renault-Nissan, de VW Group en Toyota doen beter.

Aanzienlijke besparingen

Uiteraard het primaire doel van deze fusie: het realiseren van meer winst door strategische investeringen te bundelen en zoveel mogelijk know-how en technologie te delen. Denk aan onderstellen, assemblagelijnen enzovoort. In het gezamenlijke persbericht wordt melding gemaakt van “geschatte jaarlijkse synergieën van 3,7 miljard euro”. Voorlopig zouden er geen fabrieken sluiten.

Officieel: PSA koopt Opel

Achterstand elektrische en hybride voertuigen weggewerkt

Volledig achterop wat elektrificatie en hybridisatie betreft (ook al worden de eerste producten de komende maanden verwacht), heeft FCA in PSA een belangrijke bondgenoot gevonden op dit gebied. De Franse groep heeft de laatste jaren dan ook zwaar geïnvesteerd in deze twee technologieën en biedt nu hybrides en volledig elektrische varianten van tal van modellen aan (Corsa, Grandland X, 208, 508, 3008, Berlingo, DS3 Crossback, DS7…). De Italiaans-Amerikaanse groep krijgt nu de kans om de achterstand snel weg te werken en zo de zware CO2-boetes van de Europese Unie te vermijden.

Compacte modellen bij Fiat en Alfa Romeo?

Fiat en Alfa zullen zoals hierboven aangehaald leentjebuur kunnen spelen wat onderstellen betreft. We denken dan spontaan aan het nieuwe CMP-platform (208, DS3 Crossback) die een Punto tegen lagere kosten zou kunnen voortbrengen, maar ook een nieuwe Mito of zelfs Giulietta.

Toegang tot de Noord-Amerikaanse markt voor PSA

PSA heeft al aangekondigd dat de groep voet aan de grond wil krijgen in Noord-Amerika, in de eerste plaats met het merk Peugeot. Dat kan door gebruik te maken van de bestaande Chrysler-Dodge-Jeep-RAM-netwerken. We zullen zien of de Amerikanen en Canadezen de Franse bakjes lusten…