Automarkt

Renault en Geely gaan samen… verbrandingsmotoren bouwen

Hoewel in Europa de verbrandingsmotor ten dode is opgeschreven, blijft de rest van de wereld ook na de deadline van 2035 lustig doortuffen op benzine en diesel. Daarop spelen de constructeurs natuurlijk in. Zo sloten Renault en Geely zopas een samenwerkingsverband om verder verbrandingsmotoren te blijven bouwen.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 9 nov. 2022 | Leestijd: 4 min

De klimaatcrisis moet ernstig genomen worden en Europa heeft zich voorgenomen om daarin een voortrekkersrol te gaan spelen. Door op allerlei vlak strengere uitstootnormen op te leggen en de elektrificatie van het vervoer versneld in te zetten. Dat betekent dat er na 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in de Europese Unie verkocht mogen worden, nog enkel elektrische wagens op batterijen of een brandstofcel op waterstof.

Nu is dat de situatie in Europa, want wereldwijd houden vele regio’s en landen er een totaal andere timing op na met een veel geleidelijkere overgang die over een veel langere tijdsperiode loopt. Dat betekent ook dat er elders nog steeds jarenlang voertuigen met verbrandingsmotoren op benzine en diesel zullen worden aangeboden. En ja, uiteraard zal dit onze inspanningen op klimaatvlak deels tenietdoen.

Advertentie – lees hieronder verder

Renault

Europees-Chinese samenwerking

Ook de Europese constructeurs, die vaak op wereldvlak opereren, spelen hierop in. Neen, vele Europese merken zullen weldra niet alleen elektrische auto’s produceren, maar ook blijven inzetten op modellen met verbrandingsmotoren om zich op de andere markten buiten Europa te kunnen handhaven.

Dat blijkt onder meer uit de nieuwe joint venture (50-50) tussen het Franse Renault en het Chinese Geely om binnen een nieuwe structuur verbrandingsmotoren en hybride aandrijftechnologieën te bouwen voor de eigen merken, maar ook voor andere constructeurs. Deze samenwerking zal een effect hebben op 19.000 werknemers, 17 fabrieken en drie onderzoeks- en ontwikkelingscentra die vanaf 2023 binnen de nieuwe structuur terechtkomen, lieten Renault en Geely in een mededeling weten. Volgens Reuters zou de hoofdzetel in London gevestigd worden.

Geely

Beheersing markt van verbrandingsmotoren

De nieuwe structuur zal al zeker aandrijvingen leveren aan Nissan en Mitsubishi, die al partners zijn binnen de bestaande Alliantie. Eens de activiteiten op volle capaciteit draaien zullen er jaarlijks zo’n 5 miljoen motoren en hybride aandrijvingen geproduceerd kunnen worden. Renault en Geely hebben samen al een joint venture in Zuid-Korea.

Geely is een Chinese autogigant, die eigenaar is van Volvo en ook een participatie van 9,7% in Daimler heeft. Met deze nieuwe deal met Renault wordt Geely wereldwijd een van de belangrijkste spelers op de markt van verbrandingsmotoren, in een tijd waarin de elektrificatie nochtans volop wordt ingezet. Betekent dit dat de Chinezen een slag om de arm houden om mogelijke problemen in de elektrische transitie vlot en opportunistisch te kunnen opvangen? Het ziet er zo naar uit.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon