Er is veel geschreven over het voorgestelde verbod op verbrandingsmotoren tegen 2035 in Europa. Toch is het onlangs definitief vastgelegd, wat betekent dat er vanaf 1 januari 2035 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer mogen worden verkocht in de 27 lidstaten. Natuurlijk hebben er veel onderhandelingen plaatsgevonden om tot dit definitieve akkoord te komen. Fabrikanten van luxe-auto’s in kleine reeksen bijvoorbeeld (minder dan 10.000 eenheden per jaar) hebben een uitzondering gekregen tot 2036, terwijl nichefabrikanten (minder dan 1.000 exemplaren per jaar) onbeperkt verbrandingsmotoren kunnen blijven gebruiken.
Men geloofde dan ook dat de zaak definitief was afgerond. Maar dit was duidelijk zonder rekening te houden met de koerswijziging van Frankrijk via minister van Transport, Clément Beaune (Territoires de progrès). Afgelopen weekend riep hij het idee in van een herzieningsclausule in 2026. Concreet betekent dit dat er een balans wordt opgemaakt van de voortgang van de doelstellingen om de verkoop van thermische auto’s in 2035 te verbieden.
Andere technologieën
Het doel van de minister van Transport is om te kijken of andere technologieën de 100% elektrische aanpak die nu wordt bepleit, kunnen begeleiden. Voor de Franse minister is het een kwestie van de Europese industrie niet te kelderen, want er zijn continenten die elektrificatie langzamer inzetten dan wij.
Advertentie – lees hieronder verder
Clément Beaune wil daarom dat Europese constructeurs thermische auto’s kunnen blijven produceren voor landen waar deze (nieuwe) auto’s nog toegelaten zijn. Anders denkt hij dat de Chinezen deze markten zullen overnemen. Met dergelijke opmerkingen sluit de Franse minister zich aan bij de gedachten van zijn collega, de Eurocommissaris voor de Interne Markt, Thierry Breton, die zelf had aangedrongen op het belang van een herzieningsclausule die vanaf 2026 moet worden opgesteld.
Geen stap achteruit?
Clément Beaune en Thierry Breton benadrukken allebei dat het niet de bedoeling is om de transitie in twijfel trekken. Want dat is noodzakelijk en we moeten de fabrikanten blijven steunen om ons handhaven. Is deze houding volledig transparant? Men kan zich de vraag stellen. Omdat we weten dat de door Europa aangenomen verbodstekst een openingsclausule bevat die bepaalt dat bepaalde alternatieve technologieën die hun koolstofneutrale karakter hebben bewezen, kunnen worden aangenomen.
Hiermee kunnen we ons de vraag stellen of het werpen van een stok(je) in het hoenderhok al voldoende kan zijn om het hele kaartenhuis te laten instorten. Want het is duidelijk is dat nog anderen in de bres zullen springen, vooral wanneer de besluitvormers zich realiseren dat de elektrische transitie eigenlijk veel moeilijker te onderhandelen is dan ze zich hadden voorgesteld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be