Europa heeft aangekondigd per 1 januari 2035 auto’s met een verbrandingsmotor (zelfs plug-in hybrides) te verbannen. Er zullen zeker enkele uitzonderingen zijn, maar over het algemeen gaan alle nieuwe auto’s elektrisch zijn om de CO2-uitstoot te verminderen. De CO2-neutraliteit van de sector wordt verwacht tegen 2050 wanneer er na een overgangsperiode van 15 jaar (dit is de schatting van de levensduur van een auto door de Europese Commissie) geen thermische auto’s meer zullen zijn, zelfs niet tweedehands.
Voor fabrikanten en overheden resten er nog maar 13 jaar om zich voor te bereiden op deze transitie, wat een hele uitdaging is, omdat er tal van projecten zijn. Er is natuurlijk de nood aan technologie en batterijen, maar ook een transitie op vlak van het elektriciteitsnet om voor voldoende elektriciteitsproductie te zorgen, het laadnetwerk uit te rollen, de prijzen van elektrische auto’s te verlagen en nog veel meer.
Retrofit als oplossing
Toch kunnen niet alleen nieuwe auto’s elektrisch zijn. Bij de transitieoplossingen kunnen we immers nog rekenen op de zogenaamde retrofittechniek, die erin bestaat de verbrandingsmotor van een auto in te ruilen voor een elektrische aandrijflijn. De techniek is al bekend en verspreid in de buurlanden, zoals Frankrijk of Engeland, maar de operatie blijft over het algemeen erg duur. Het kost vaak tussen de 9.000 en 50.000 euro voor de meest efficiënte conversies.
Advertentie – lees hieronder verder
Omdat ze vooroplopen en de nodige ervaring hebben, zijn sommige buitenlandse bedrijven van plan om de retrofit-techniek stilaan te democratiseren. Dat is het geval bij het Franse bedrijf Transition One, dat Europese ambities heeft en van plan is om binnenkort elke eigenaar in staat te stellen zijn auto in slechts 4 uur en voor een prijs tussen de 7.000 en 8.000 euro te laten ombouwen. Het idee van Transition One is een vereenvoudigde aanpak die het mogelijk zou maken om een retrofitting uit te voeren binnen een netwerk van franchisenemers verspreid over heel Europa.
Ecologischer
Het idee van retrofitting is logischer dan het lijkt, omdat deze technologie het mogelijk maakt om een elektrische auto tegen lagere kosten te produceren. Zowel voor de portemonnee van de klant, alsook voor de planeet, omdat het niet nodig is om een nieuwe auto te produceren, maar enkel een auto aan te passen die al bestaat. Volgens Transition One kost het produceren van een Renault Zoé 7 ton CO2, terwijl een retrofit slechts twee tot drie ton CO2 kost, of minder dan de helft. De aanpak is daarom deugdzaam, ook al is het duidelijk dat we niet de prestaties van een nieuwe auto zullen bekomen, vooral niet op het gebied van autonomie. Want met de retrofit moet je een batterij in een structuur plaatsen die oorspronkelijk niet was ontworpen voor een elektrische aandrijving.
Transition One bevindt zich momenteel in de homologatiefase voor 5 voertuigen en hoopt zijn model eind 2023 te lanceren. Voor de oprichters van het bedrijf is retrofitting een noodzakelijke stap, omdat het elimineren van gebruikte verbrandingsauto’s van de markt minstens 20 jaar zal duren, veel langer dan de Europese Commissie verwacht.
Probleem met homologatie en wettelijk kader
België loopt ver achter op het vlak van retrofitting. Er bestaan verschillende initiatieven in ons land, maar die worden momenteel allemaal in de kiem gesmoord door het totale gebrek aan een wettelijk kader. Zonder dit kader is het echter onmogelijk om een auto te homologeren en er dus mee te kunnen rijden. Natuurlijk is er een manier via een individuele homologatie die in Duitsland of Nederland bestaat. Maar die is zeer tijdrovend omdat elke auto ter plaatse moet worden gebracht voor zijn homologatie. Een monnikenwerk dat duidelijk onrendabel is en dat elke vorm van industrialisatie van retrofit verhindert.
Aan de RTBF verklaarde federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) al meer dan een jaar te werken aan een wettelijk kader en gaf hij aan dat het klaar zal zijn tegen het voorjaar van 2023. Volgens hem wordt de concepttekst nu afgerond en zal er overleg zijn met de 3 regio’s om de regels op elkaar af te stemmen en de stappen te vergemakkelijken voor klanten of bedrijven die in deze niche willen investeren.
Volgens Georges Gilkinet zal de retrofitting kunnen genieten van een vereenvoudigde homologatieprocedure als het model aan enkele eenvoudige regels voldoet, zoals het verwijderen van de brandstoftank, het behouden van de lengte, massa’s, gewicht en vermogen (behalve voor voertuigen met een zeer klein vermogen). De minister hoopt tot een concept te komen dat het mogelijk maakt om kits via goedgekeurde garages op de markt te brengen, waarvan hij het aantal op 500 schat op ons grondgebied. Nu maar hopen dat alles snel in orde komt zoals beloofd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be