Enquête: welke auto’s zijn geschikt voor synthetische brandstoffen?

Europa wil vanaf 2035 nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor verbieden. Het einde van een tijdperk? Misschien niet, want synthetische brandstoffen zouden fossiele brandstoffen kunnen vervangen, zonder mechanische aanpassingen. Echt waar?

Gepubliceerd op 12 juli 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Enquête: welke auto’s zijn geschikt voor synthetische brandstoffen?

Europa heeft gestemd voor een verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 1 januari 2035. Vanaf dan zullen alleen 100% elektrische auto’s (batterij of waterstof) verkocht mogen worden. Dit is duidelijk een radicale verandering. De overgang verloopt echter niet zoals gepland, en onlangs was er een ineenstorting van de verkoop van elektrische auto’s te zien, vooral omdat deze nog steeds te duur zijn bij aankoop. Deze situatie zal waarschijnlijk de komende jaren verbeteren met de komst van nieuwe technologieën (zoals batterijen) die elektrische auto’s betaalbaarder zullen maken.

Toch is Europa zich ervan bewust van zijn achterstand, vooral omdat grote landen die de consumenten tot voor kort ondersteunden bij de overgang, hun steun hebben stopgezet: Frankrijk heeft zo zijn subsidies verlaagd (of verschoven naar de minder welvarende huishoudens) en Duitsland heeft ze helemaal afgeschaft.

In deze context vinden de Europese autoriteiten – of liever bepaalde politieke groepen – dat er meer tijd nodig is voor deze overgang, en dat er alternatieve oplossingen moeten worden gevonden naast elektrische auto’s. Achter de schermen bereiden de betrokken partijen zich voor (met name de grootste politieke partij in Europa, de EVP). En zij lijken de oplossing al gevonden te hebben: synthetische brandstoffen of e-fuels, die thermische auto’s koolstofneutraal zouden kunnen maken tijdens hun gebruik. Deze laboratoriumbrandstof (bestaande uit waterstof en CO2 uit de lucht) zou de aardolie kunnen vervangen, maar zou natuurlijk wel op basis van hernieuwbare energie moeten gebeuren, om de operatie CO2-neutraal te maken.

Een onderzoek

We kunnen ons echter afvragen welke veranderingen er aan onze motoren (nieuw en tweedehands) nodig zouden zijn als synthetische brandstoffen hun intrede zouden doen. Het antwoord wordt gegeven door een onderzoek van de Technische Universiteit van Darmstadt en gefinancierd door de ADAC Foundation, een van de takken van de Duitse automobilistenvereniging.

Advertentie – lees hieronder verder

2149132654

Een team testte een synthetische brandstof (de Eco100Pro) gedurende meerdere weken in laboratoria, op de weg en op tal van voertuigen. Hun conclusies zijn als volgt: het is niet nodig om de huidige verbrandingsmotoren aan te passen om deze e-brandstoffen te gebruiken. De studie toont aan dat de werking ervan niet wordt beïnvloed. Er is dus geen vermogensverlies of overmatig verbruik, terwijl de CO2-uitstoot met 77% daalt! En de ADAC Foundation voegt eraan toe dat de CO2-reductie 92% zou bedragen als hernieuwbare energie zou worden gebruikt voor de productie van e-fuels.

De oplossing? 

Men zou kunnen zeggen dat de oplossing dus voor de hand ligt en dat het voldoende is om van brandstof te veranderen zodat onze thermische auto’s veel schoner worden. Maar dat zou te snel zijn. Ten eerste zijn e-brandstoffen duurder dan benzine. We hebben het over ongeveer 3 euro per liter, mits de productie voldoende is. Want wat schaars is, is ook duurder. De ADAC erkent dat dit aspect voorlopig een belemmering is. Dan is er nog de kwestie van energie-efficiëntie. E-fuels zijn zeer energie-intensief om te produceren, wat betekent dat er veel hernieuwbare energieproductie-installaties nodig zouden zijn. De vraag rijst dus hoeveel energie van “bron tot wiel” wordt besteed, wat veel minder gunstig zou zijn dan bij een elektrische auto.

De juiste houding is waarschijnlijk ergens tussenin. E-fuels moeten niet worden gezien als een vervanging voor benzine of een absolute continuïteit voor de verbrandingsmotor, maar eerder als een extra hefboom om het transport koolstofvrij te maken en een soepele overgang naar groene mobiliteit te vergemakkelijken. Die zal ongetwijfeld nog andere innovaties zien, zoals waterstofauto’s, enz.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.767 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.767 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.